Italiaanse pastamakers willen niet zeggen waar hun tarwe vandaan komt

pasta

Italiaanse pastamakers weigeren om vanaf februari 2018 aan hun etiket toe te voegen waar zij hun granen halen, schrijft ESM, al verplicht een onlangs aangenomen Italiaanse wet daartoe.

De vereniging van pastamakers, Aidepi, vindt dat de wet producenten op onnodige kosten jaagt ten opzichte van andere EU-landen en de consument niet voldoende voorlicht. “Straks denken de klanten dat de oorsprong van de tarwe het belangrijkst is,” zegt Aidepi-voorzitter Riccardo Felicetti.

Italiaanse pasta kan niet van louter Italiaanse tarwe worden gemaakt, vertelt tegelijkertijd de vice-president van pastamaker Barilla. Negentig procent daarvan is van onvoldoende kwaliteit. Dat pastaproducenten hun harde tarwe uit Noord-Amerikahalen, is dan ook geen bezuinigingsmaatregel, zegt hij, want een stuk duurder dan tarwe uit de laars.

Bron: Foodlog

Lees ook
Oorlog Oekraïne heeft geringe gevolgen voor Europese voedselzekerheid

Oorlog Oekraïne heeft geringe gevolgen voor Europese voedselzekerheid

Een onderzoek van Wageningen Economic Research heeft de effecten van de oorlog in Oekraïne op de voedselonzekerheid onderzocht. Voor de Europese Unie heeft de oorlog geringe gevolgen voor de voedselzekerheid, concluderen de onderzoekers. Wageningen Economic Research maakte het rapport in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.

Campagne voor inheems Afrikaans graan fonio

Campagne voor inheems Afrikaans graan fonio

Door de oorlog in Oekraïne is er een tekort aan graan. Symfonio springt hierop in met een campagne om fonio, een van de oudste granen van Afrika, in Nederland bekender te maken. Solange Domaye, de vrouw achter Symfonio, denkt dat dit graan een oplossing voor het graantekort kan zijn.

Royal Koopmans en CZAV bezegelen samenwerking met lancering Nedertarwe

Royal Koopmans en CZAV bezegelen samenwerking met lancering Nedertarwe

Met de lancering van Nedertarwe bezegelen Royal Koopmans en CZAV hun gezamenlijke ambitie voor smaakvolle, gezonde en duurzame voeding van dichtbij. De bedrijven willen zich inzetten om duurzamer brood beschikbaar te maken voor een groot Nederlands publiek, vanuit een eerlijke samenwerking met Nederlandse boeren.