James Lind Prijs uitgereikt aan Iris Rijnaarts en Pol Grootswagers

Onderzoekers Iris Rijnaarts en Pol Grootswagers hebben op 22 juni een James Lind Prijs in ontvangst mogen nemen, voor respectievelijk beste toepassing en beste onderzoek.

De onderscheiding erkent en ondersteunt wetenschappelijke onderzoeken naar fysiologisch actieve (voedings)stoffen en moedigt toepassingen ervan in de praktijk aan die de samenleving gezondheidswinst kunnen opleveren. De NPN, branchevereniging voor voedingssupplementen, is initiatiefnemer van de James Lind Prijs. Rijnaarts en Grootswagers ontvangen een award en oorkonde, plus een cheque ter waarde van € 10.000, te besteden aan nader onderzoek naar de rol van fysiologisch actieve (voedings)stoffen. 

Vernieuwend drinkvoedingsproduct

Winnaar in de categorie onderzoek is ‘Een nieuw drinkvoedingsproduct, met wei-eiwitten, vrij vertakte aminozuren en ursolzuur voor ondervoede ouderen’, waarin Grootswagers met collega-onderzoekers aantoonde dat een belangrijke vooruitgang in fysiek functioneren van ouderen kan worden geboekt door slimme inzet van fysiologisch actieve voedingsstoffen in drinkvoedingsproducten. De vijf leden van de onafhankelijke vakjury noemen de studie ‘een fascinerende bevinding met een klinisch groot potentieel’ en zien dat de ‘meerwaarde van suppletie met het aminozuur ursolzuur en vitamine D wordt bewezen’. Over het belang melden ze: ‘het onderzoek laat zeer belangrijke en relevante resultaten zien voor een groot probleem in de huidige maatschappij, namelijk ondervoeding bij ouderen.’

Grootswagers is trots: “Het is de kroon op een enorm team effort. Een hele mooie prijs, waardoor we belangrijke vervolgstappen kunnen gaan zetten in onderzoek naar ursolzuur en het verbeteren van het mitochondrieel functioneren van ouderen.” 

Algoritme voor meer vezels

De toepassing die Rijnaarts met collega’s ontwikkelde gaat een heel andere richting op. ‘Personalized Nutrition & Health Living Lab more Fiber: Vezel-Up studie’ biedt mensen een persoonlijke digitaal voedingsadvies aan de hand van een algoritme, met als doel meer vezels eten. De jury zegt erover: ‘Het is mogelijk zeer relevant omdat een te lage vezelinname geassocieerd is met een hoger risico op hart- en vaatziekten’ en ‘het past perfect in de patiëntgerichte behandelingen waar we steeds meer naartoe bewegen.’ Volgens de jury is ‘vezelinname eveneens relevant wat betreft andere positieve gezondheidseffecten en kan de gepersonaliseerde benadering ook bruikbaar zijn voor andere toepassingen’.

Rijnaarts reageert verrast: “Geweldig, dit had ik niet verwacht, maar het is heel fijn om erkenning te krijgen voor ons werk. Ik hoop dat we hierdoor vervolg kunnen geven aan het toepassen van persoonlijk voedingsadvies in de praktijk, om de vezelinname van Nederlanders te vergroten. Voor onze darmgezondheid, maar ook voor andere toepassingen.” 

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Inschrijving Jaarprijs Goede Voeding 2018 is geopend

Inschrijving Jaarprijs Goede Voeding 2018 is geopend

De Jaarprijs Goede Voeding wordt uitgereikt als stimulans voor initiatieven om het voedingspatroon te verbeteren. De prijs gaat ieder jaar naar voedingsbedrijven die hun producten gezonder hebben gemaakt met bijvoorbeeld minder zout, suiker en verzadigd vet, of meer vezels. Bedrijven kunnen hun product inschrijven tot en met 5 februari. De winnar wordt...

Novel foods: vleessmoothies en onco-brood

Novel foods: vleessmoothies en onco-brood

Het toepassen van allerlei technieken op voeding wordt vaak met argwaan bekeken. Maar denk eens aan mensen die problemen met eten hebben. Zij kunnen baat hebben bij ‘novel foods’. Twee nieuwe producten: ‘onco-brood’ en vleessmoothies. Door Marjolein Streur - Foodlog Een stukje vlees en verse groenten, die met elkaar gekookt en gepureerd worden. Doe...

Groot verschil in de prijzen van kaas

Uit onderzoek van pricing expert Simon-Kucher & Partners blijkt dat kaasprijzen in de supermarkt enorm variëren: soms betaalt de consument 2,5 keer zoveel voor premium kaas ten opzichte van het huismerk. Consumenten besteden gemiddeld 250 euro per jaar aan kaas. Door te kijken naar de prijsverschillen en bewuste kaasinkopen te doen, kan een consument 100 euro op jaarbasis besparen. Aan de kaasproducent om de prijsstrategie te optimaliseren. Prijs De prijs is een van de meest heldere indicatoren om de propositie van een merk naar de klant te communiceren. Bijvoorbeeld de prijs van een stuk belegen...