Jumbo breidt landelijke samenwerking met Voedselbanken Nederland uit

Jumbo wil haar milieu-impact verminderen en de voedselverspilling in haar winkels verder terugdringen. Artikelen die niet meer geschikt zijn om te verkopen, zijn vaak nog wel geschikt voor consumptie. Veel Jumbo-winkels doneren deze artikelen aan lokale voedselbanken. Jumbo gaat deze samenwerking met Voedselbanken Nederland intensiveren en tekende hiervoor een landelijke overeenkomst.

Overeenkomst

Met deze overeenkomst maakt Jumbo het haar winkels en distributiecentra nog makkelijker om een bijdrage te leveren aan het terugdringen van voedselverspilling. In Nederland leeft meer dan een miljoen mensen onder de armoedegrens. Door samen te werken met de voedselbank worden producten, die Jumbo bijvoorbeeld niet meer kan verkopen conform de Zeven Zekerheden maar nog wel geschikt zijn voor consumptie, gedoneerd aan hen die het nodig hebben.

Samenwerking

"We werken al verschillende jaren samen met Voedselbanken Nederland. Dat we deze samenwerking nu gaan intensiveren maakt me erg trots. Hiermee kunnen we aan de wens van onze winkels voldoen om ook lokaal nog meer bij te kunnen dragen aan het tegengaan van voedselverspilling en producten te doneren aan mensen die het goed kunnen gebruiken", vertelt Colette Cloosterman – van Eerd, directeur Formule en Innovatie van Jumbo.

Voedselverspilling verminderen

Bij Jumbo is voedselverspilling een belangrijk thema binnen haar duurzaamheidsbeleid. Jumbo wil geen eetbaar voedsel weggooien en ontwikkelt diverse activiteiten om voedselverspilling binnen haar organisatie en bij de klant thuis te verminderen. Zo introduceert Jumbo dit jaar verschillende producten van reststromen. Bij het samenstellen van recepten voor het inspiratiemagazine Hallo Jumbo is aandacht voor het gebruik van hele producten, zodat er nagenoeg geen restanten overblijven.

Lees ook:

 
Lees ook
Plastic handgrepen multiverpakkingen frisdrank verdwijnen

Plastic handgrepen multiverpakkingen frisdrank verdwijnen

De plastic handgrepen van multiverpakkingen frisdrank en water in de supermarkt gaan verdwijnen. Albert Heijn, Jumbo, Coca-Cola in Nederland, en Vrumona hebben besloten om hier mee te stoppen.

Avocado’s van supermarkt Picnic krijgen extra beschermlaagje voor langere houdbaarheid

Avocado’s van supermarkt Picnic krijgen extra beschermlaagje voor langere houdbaarheid

Online supermarkt Picnic voegt een dun beschermlaagje toe aan avocado’s om deze langer eetbaar te houden. De bescherming is een plantaardig product afkomstig uit de schillen, zaden en pulp van vruchten, dat wordt aangebracht door de Nederlandse leverancier. Klanten van Picnic kunnen de vruchten hierdoor langer gebruiken.

Consumenten kunnen geld besparen met minder voedselverspilling

Consumenten kunnen geld besparen met minder voedselverspilling

Door de inflatie stijgen de prijzen van voedsel. “Consumenten kunnen gemiddeld 120 euro besparen door minder voedsel weg te gooien”, aldus Cees Elemans, sector specialist Food bij ING Sector Banking.