Jumbo en Lidl uitgeroepen tot kampioen kiloknallen

pigs

Beeld: Izvora via Wikimedia Commons

In 2020 hadden zes op de tien vleesaanbiedingen van Jumbo en Lidl geen dierenwelzijnskeurmerk, blijkt uit de Kiloknallermonitor van Wakker Dier. De stichting roept de twee supermarktconcerns daarom uit tot "kampioen kiloknallen".

Keurmerken die Wakker Dier meetelt zijn bijvoorbeeld Beter Leven, biologisch, Label Rouge en scharrelvlees. Respectievelijk 64 en 62% van de aanbiedingen van Jumbo en Lidl waren keurmerkloos. Daarna op de lijst volgen Deen en Spar (beide 58%) en Hoogvliet (56%). Ook Albert Heijn stunt bij meer dan de helft van de vleesaanbiedingen met vlees zonder keurmerk, dat dus waarschijnlijk afkomstig is van dieren die in zeer slechte omstandigheden leven. Coop en Plus staan onderaan de lijst met respectievelijk 42 en 37%.

Meer aanbiedingen

Het aantal vleesaanbiedingen blijft ondertussen stijgen. In 2020 waren dit er 18.632, bijna 50% meer dan in 2015. Tussen 2015 en 2019 daalde het aantal kiloknallers daarbij wel, terwijl de hoeveelheid afgeprijsd keurmerkvlees steeg. Afgelopen jaar nam het aantal kiloknallers voor het eerst weer toe, met in 2019 en 2020 een gelijk gemiddeld kiloknallerpecentage van 51%. Dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier maakt zich zorgen over deze ontwikkeling. “Kiloknallen drijft de vraag naar dit leedvlees verder op. Het is tijd dat supermarkten hun klanten juist verleiden tot diervriendelijkere keuzes,” zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier in het persbericht.

Lees ook
Nederlandse consument blijft vlees eten

Nederlandse consument blijft vlees eten

In 2021 verbruikte de Nederlandse bevolking 76,1 kg vlees. Een kleine stijging ten opzichte van 2020. Dat blijkt uit onderzoek naar het Nederlandse vleesverbruik van Wageningen Economic Resource in opdracht van Wakker Dier.

NVWA ontving afgelopen zomer ruim 450 meldingen vanwege hittestress bij dieren

NVWA ontving afgelopen zomer ruim 450 meldingen vanwege hittestress bij dieren

Zomer 2022 ontving de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit 453 publieke meldingen over hittestress bij dieren. De meerderheid ging over gebrek aan schaduw en drinkwater voor dieren in de weide. Uiteindelijk leidden de klachten tot 12 schriftelijke waarschuwingen.

SMK vraagt aandacht voor keurmerk On the way to PlanetProof

SMK vraagt aandacht voor keurmerk On the way to PlanetProof

Een kwart van de Nederlandse consumenten kiest bewust voor producten met een keurmerk. Ruim 1 op de 3 koopt deze structureel, met name groente, fruit, eieren en zuivel. Dat blijkt uit onderzoek van Bloakes in opdracht van SMK (Stichting Milieukeur), ontwikkelaar en beheerder van On the way to PlanetProof.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren