Jumbo en Lidl uitgeroepen tot kampioen kiloknallen

2 februari 2021

Beeld: Izvora via Wikimedia Commons

In 2020 hadden zes op de tien vleesaanbiedingen van Jumbo en Lidl geen dierenwelzijnskeurmerk, blijkt uit de Kiloknallermonitor van Wakker Dier. De stichting roept de twee supermarktconcerns daarom uit tot "kampioen kiloknallen".

Keurmerken die Wakker Dier meetelt zijn bijvoorbeeld Beter Leven, biologisch, Label Rouge en scharrelvlees. Respectievelijk 64 en 62% van de aanbiedingen van Jumbo en Lidl waren keurmerkloos. Daarna op de lijst volgen Deen en Spar (beide 58%) en Hoogvliet (56%). Ook Albert Heijn stunt bij meer dan de helft van de vleesaanbiedingen met vlees zonder keurmerk, dat dus waarschijnlijk afkomstig is van dieren die in zeer slechte omstandigheden leven. Coop en Plus staan onderaan de lijst met respectievelijk 42 en 37%.

Meer aanbiedingen

Het aantal vleesaanbiedingen blijft ondertussen stijgen. In 2020 waren dit er 18.632, bijna 50% meer dan in 2015. Tussen 2015 en 2019 daalde het aantal kiloknallers daarbij wel, terwijl de hoeveelheid afgeprijsd keurmerkvlees steeg. Afgelopen jaar nam het aantal kiloknallers voor het eerst weer toe, met in 2019 en 2020 een gelijk gemiddeld kiloknallerpecentage van 51%. Dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier maakt zich zorgen over deze ontwikkeling. “Kiloknallen drijft de vraag naar dit leedvlees verder op. Het is tijd dat supermarkten hun klanten juist verleiden tot diervriendelijkere keuzes,” zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier in het persbericht.

Dit artikel verscheen eerder op: Vleesmagazine

Altijd op de hoogte blijven?