Jumbo introduceert MSC-gecertificeerde huismerklijn visconserven

Jumbo Visconserven MSC

Beeld: Jumbo

Supermarktketen Jumbo introduceert een eigen huismerklijn visconserven met MSC-keurmerk. Hiermee zet de supermarktketen een nieuwe stap in het verduurzamen van het visaanbod. Eerder kregen de verse en diepvriesvis van het Jumbo Huismerk al het duurzaamheidskeurmerk toegewezen. 

"Jumbo heeft als uitgangspunt dat producten geproduceerd moeten worden met zorg voor mens, dier en milieu",  laat de supermarktketen weten in het persbericht. Om dat te waarborgen, neemt de supermarkt steeds meer producten met een keurmerk op in het aanbod, zodat klanten kunnen kiezen voor vis die afkomstig is uit duurzame visserij (MSC) of van een verantwoorde kwekerij (ASC). 

'Stand in het schap'-onderzoek

Juni 2019 deed de Marine Stewardship Council (MSC) onderzoek naar het aanbod van gecertificeerde vis in de supermarkt. Uit dit ‘Stand van het schap’-onderzoek bleek dat het conservenschap achterbleef in het gebruik van gecertificeerde vangst (48%) ten opzichte van vers (82%) en diepvries (94%).

“Sindsdien is het schap volop in beweging,” zegt Hidde van Kersen, Program Director Benelux bij MSC. “We zien een aanhoudende stijging in het gebruik van het MSC-keurmerk, waarbij deze stap van Jumbo flinke impact heeft. Het is immers ingewikkeld om een volledig gecertificeerd assortiment conserven op te zetten; dat geldt met name voor tonijn en sardines. We zijn daarom erg blij dat het Jumbo is gelukt. Zo heeft de consument weer meer opties om met een bewuste productkeuze de duurzame visserij te steunen.”

Duurzame keuze

“We zien dat klanten steeds vaker een bewuste keuze maken,” zegt Olaf de Boer, directeur Commercie bij Jumbo. “Met deze productintroductie helpen we onze klanten om een duurzame én betaalbare keuze te maken. We verkopen bij Jumbo nu bijna uitsluitend duurzaam gevangen of verantwoord gekweekte vis of vis die groen op de VISwijzer is. Van ons huismerk verse vis, diepvriesvis en gerookte vis heeft 96% het ASC- of MSC-keurmerk. Daar zijn we trots op, net zoals op het feit dat we nu een eigen lijn vis in blik hebben met het MSC-keurmerk.”

De nieuwe lijn visconserven bestaat uit acht verschillende producten: vier tonijnvarianten (water, zonnebloemolie, olijfolie, met groenten in tomatensaus), ansjovis, roze zalm, haring in tomatensaus en sardines. 

 

Lees ook
Vijf jaar Smart Food Alliance

Vijf jaar Smart Food Alliance

Al vijf jaar zet de Smart Food Alliance zich in voor het ontwikkelen van duurzame, gezonde en eerlijke voedselketens door betere samenwerking en meer innovatie. Dit jubileum werd gevierd in aanwezigheid van Minister Staghouwer van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).

Druk op bedrijven om te verduurzamen neemt toe maar aandacht lijkt te verslappen

Druk op bedrijven om te verduurzamen neemt toe maar aandacht lijkt te verslappen

Duurzaamheid staat bij veel bedrijven op de agenda, maar er is nog een lange weg te gaan. Dat zegt Cees Elemans van ING tijdens zijn presentatie ‘Verankering van duurzaamheid in uw businessmodel’ op Food Technology 2022.

Gelderland start met programma om voedselaanbod te vergroenen

Gelderland start met programma om voedselaanbod te vergroenen

De provincie Gelderland start met het programma Gelderland van Morgen, waarmee de provincie het voedselaanbod wil vergroenen. Ondernemers kunnen met 50% subsidie deelnemen aan het programma.