Jumbo rukt verder op, ook richting België

Jumbo_City_Visstraat_Den_Bosch_1024_617_84_c1

Het marktaandeel van supermarktketen Jumbo steeg vorig jaar tot ruim 20%. Marktleider Albert Heijn, nog altijd goed voor ongeveer een derde van de Nederlandse markt, zal nog meer op zijn tellen moeten gaan passen. Albert Heijn zag de laatste tijd het aantal klanten in zijn Nederlandse winkels dalen, terwijl Jumbo er met een eveneens klassieke supermarktformule in slaagt fors te blijven groeien. Ook Albert Heijns zusterbedrijf Delhaize in België kan last krijgen van Jumbo's groeihonger.

Cécile Janssen - Foodlog

Jumbo Groep Holding zag in 2018 de omzet uit consumentenactiviteiten met 9,6% groeien naar €7,817 miljard, meldt de super. De keten bereikte daarmee in Nederland een marktaandeel van meer dan 20%.

Sinds 2009 wist het Veghelse familiebedrijf door slimme overnames van Super de Boer (2009), C1000 (2012) en foodserviceformule LaPlace (2016) zich al tot de nummer 2 van de Nederlandse supermarkten op te werken. In 2018 kwam daar de overname van 79 EMTÉ-supermarkten nog eens bij. Met de ombouw van 23 EMTÉ-supermarkten, opening van 3 Foodmarkten en 3 Jumbo City gemakswinkels kwam Jumbo uit op 618 winkels. Maar ook de bestaande winkels droegen bij aan dat succes: de autonome omzetgroei (niet door aankopen) lag met 3,8% op het dubbele van de marktgroei (van 2%). En daar houden de ambities niet op. Jumbo wil "de leidende omnichannel speler op de Nederlandse foodmarkt te worden."

"Jumbo en La Place zetten breed in op innovatie en foodbeleving", klinkt het zelfverzekerd in het persbericht. CEO Frits van Eerd: “Als eerste supermarktketen zijn wij enkele jaren terug in de Jumbo Foodmarkt de heerlijkste verse gerechten gaan bereiden. Met La Place hebben we nog meer culinaire expertise in huis gehaald. De kruisbestuiving tussen Jumbo en La Place is een succes en daarom gaan we dit ook steeds meer benutten in onze reguliere winkels en in Jumbo City. We zetten zo een beweging in van foodretail naar foodbeleving. Alles draait daarbij om gemak, inspiratie en innovatie.”

Omnichannel

Zo wil Jumbo de digitale Foodcoach beschikbaar te stellen voor het grote publiek. Deze geavanceerde app met voedingsadvies-op-maat gekoppeld aan online boodschappen doen is al in gebruik bij de A-selectiespelers van PSV en de wielrenners van Team Jumbo-Visma. Jumbo gaat via zijn digitale kanalen ook de content van receptenplatform Smulweb verder verspreiden. Online boodschappen doen, nu al bijna 4% van de omzet, krijgt een extra boost met het nieuwe E-fulfilment Center in Raalte en de pilot met een 'distributie-hub' in de regio Den Bosch waarmee Jumbo een volledige thuisbezorger wordt en nieuwkomer Picnic de voet dwarszet.

De overname van La Place blijkt een gouden greep te zijn geweest. De omzet van La Place steeg in 2018 met 21% naar ruim €150 miljoen en de keten breidt in binnen- en buitenland uit. "We willen ons nadrukkelijk onderscheiden met ‘good food fast’. Onze gasten geven aan die benadering erg op prijs te stellen. In 2019 beantwoorden we deze behoefte met een verfijnder assortiment en verrassende productinnovaties. Zo werken we doelbewust aan onze ambitie om de nummer één te worden in deze markt”, aldus Frits van Eerd.

België

Jumbo verwacht in het vierde kwartaal van 2019 de eerste vestigingen in België te openen. "Enkele tientallen supermarktlocaties" zijn volgens Jumbo al gecontracteerd om de Belgische supermarktwereld in een nieuwe prijzenoorlog te storten die Albert Heijns zusterbedrijf Delhaize het leven zuur kan maken.

Lees ook
Imago diepvriesproducten verbeterd, maar de verkoop niet

Imago diepvriesproducten verbeterd, maar de verkoop niet

Nederlanders hebben de afgelopen jaren een positiever beeld gekregen van diepvriesproducten als ingevroren groenten, visproducten, aardappelproducten en snacks. Toch is de verkoop ervan de afgelopen jaren niet gegroeid. Dat zegt voorzitter Ruud Harmsen van het het platform VriesVers in een gesprek met de Levensmiddelenkrant. VriesVers werd tien jaar...

Albert Heijn onthult plannen duurzame verpakkingen

Albert Heijn onthult plannen duurzame verpakkingen

Albert Heijn start een uitgebreide duurzaamheidscampagne gericht op verpakkingen. De supermarkt wil bovendien zijn klanten meer betrekken bij hergebruik en recyclen. Albert Heijn wil de komende jaren een grote duurzaamheidsslag maken, zo laat de supermarktketen weten in een persbericht. De nadruk ligt in deze plannen op de verpakkingen. Albert Heijn...

Rabobank is Liegebeest 2018

Rabobank is Liegebeest 2018

De Rabobank is Liegebeest 2018. De bank kreeg ruim de helft van alle uitgebrachte stemmen, laat Wakker Dier weten. Door Cécile Janssen - Foodlog De jaarlijkse Liegebeest-verkiezing van Wakker Dier is bedoeld om leugenachtige claims over dierenwelzijn aan de kaak te stellen. Voor twee van de vijf kandidaten van dit jaar was alleen al de nominatie genoeg...