Jumbo voert statiegeld in op plastic sapflessen

Jumbo statiegeld sapflessen (persbericht)

 

Jumbo introduceert vrijwillig statiegeld op alle sap- en smoothiesflessen van het huismerk. Daarnaast worden ook de La Place sappen die verkrijgbaar zijn in Jumbo winkels en in de La Place restaurants voorzien van statiegeld. Dit najaar wil Jumbo de invoering van statiegeld op sapflessen volledig hebben gerealiseerd.

Frances Franken, directeur commercie van Jumbo: “Bij Jumbo vinden we het belangrijk om de milieu-impact van verpakkingen omlaag te brengen en zwerfafval tegen te gaan. We werken daar concreet aan door minder en betere verpakkingen te introduceren en we onderzoeken steeds meer herbruikbare alternatieven. Daarbij willen we het onze klanten zo makkelijk mogelijk maken om bij te dragen aan een beter milieu. We geloven dat door statiegeld in te voeren op de plastic sap- en smoothieflessen duidelijker wordt hoe om te gaan met lege plastic flessen van dranken. Hierdoor zamelen we meer flessen in en dragen we samen ons steentje bij”.

Vrijwillige inname

Sinds 1 juli 2021 geldt, naast de statiegeldverplichting op PET-flessen vanaf 1 liter, ook een statiegeldverplichting op kleine PET-flesjes. Deze verplichting geldt niet voor dranken die uit 100% sap bestaan. Onlangs werd bekend dat het mogelijk wordt om alle sapflessen gemaakt van 100% PET, op te nemen in het bestaande statiegeldsysteem.

Meer gerecycled verpakkingsmateriaal

Jumbo heeft als doelstelling om de hoeveelheid verpakkingsmateriaal in 2025 met 20% omlaag te hebben gebracht ten opzichte van 2020. In samenwerking met ketenpartners werkt het supermarktbedrijf aan meer recyclebaar en gerecycled verpakkingsmateriaal, herbruikbare verpakkingen en verpakkingen van mono-materiaal.

Bron: Persbericht

Lees ook
Landelijk innamesysteem statiegeldblikjes drie maanden vertraagd

Landelijk innamesysteem statiegeldblikjes drie maanden vertraagd

Vanwege een tekort aan grondstoffen en personeel is het landelijk dekkend innamesysteem voor statiegeldblikjes drie maanden niet gereed op 31 december. In plaats daarvan kunnen supermarkten drie maanden later, per 1 april, statiegeldblikjes innemen. Dat meldt Stichting Afvalfonds Verpakkingen.

Consumenten kopen minder vlees bij combinatie prijsverhoging en informatie over milieuschade

Consumenten kopen minder vlees bij combinatie prijsverhoging en informatie over milieuschade

Consumenten kopen 36 procent minder vlees in de supermarkt als zowel de prijzen worden verhoogd en ze meer informatie krijgen over de milieuschade door vleesproductie. Dit moet wel in combinatie gebeuren, melden het RIVM en de Vrije Universiteit.

Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

De driejarige Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’ is gestart met als doel groei van het biologische marktaandeel en vergroting van de herkenbaarheid en het vertrouwen in het Europese biologische keurmerk. De campagne loopt tegelijkertijd in Zweden, Finland en België.