‘Jus d’orange met een bittere bijsmaak’

Nederlandse supers verkopen foute jus d’orange, meldt Distrifood. Een derde van het supermarktsap komt uit Brazilië, waar de fruitplukkers te lange dagen moeten werken tegen te lage lonen. Daarnaast komen zij in aanraking met allerhande bestrijdingsmiddelen.

Distrifood haalt het net verschenen rapport Sap met een bittere bijsmaak aan, gepubliceerd door de Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO). Volgens SOMO kunnen de supermarkten met hun inkoopkracht veel doen voor het verbeteren van de arbeidsomstandigheden van de plukker. Supermarktbrancheorganisatie CBL zegt geschrokken te zijn van het rapport maar kan de aantijgingen niet verifiëren. CBL heeft SOMO om onderbouwing gevraagd.

Bron: Foodlog

Lees ook
Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

De consument betaalt gemiddeld 18,5 procent meer voor de boodschappen in de supermarkt dan 11 maanden geleden. Dat blijkt uit onderzoek van GfK, meldt NOS.

Plastic handgrepen multiverpakkingen frisdrank verdwijnen

Plastic handgrepen multiverpakkingen frisdrank verdwijnen

De plastic handgrepen van multiverpakkingen frisdrank en water in de supermarkt gaan verdwijnen. Albert Heijn, Jumbo, Coca-Cola in Nederland, en Vrumona hebben besloten om hier mee te stoppen.

Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Door de inflatie en hoge grondstofprijzen betalen consumenten nu meer voor vlees dan voor vleesvervangers. Dat blijkt uit nieuwe cijfers die supermarktonderzoeker Questionmark in opdracht van ProVeg op een rij heeft gezet.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren