K3 en SpongeBob nog steeds op verpakking kindersnoep
"Kinderhelden verdwijnen van ongezonde producten," beloofde de branchevereniging van de Nederlandse voedingsindustrie, de FNLI, een jaar geleden. Toch staan er nog steeds kinderidolen als SpongeBob, Dora, K3, Minions en Nijntje op tal van ongezonde producten als hagelslag, lolly’s en ijs. Die conclusie trekt Foodwatch na een rondgang in de Nederlandse supermarkten.
Het niet nakomen van de belofte schiet bij Foodwatch in het verkeerde keelgat. "De zelfregulering faalt. Zelfs bedrijven die erkennen dat kinderidolen op gezonde producten een probleem zijn komen nauwelijks in actie." Via een e-mailactie roept de voedselwaakhond daarom de producenten zelf op om geen kinderidolen meer te plaatsen op de verpakkingen van ongezonde producten.
Bron: Foodlog
Altijd op de hoogte blijven?
Meer over
Lees ook
Foodwatch: ‘Meer transparantie nodig bij krimpflatie voedingsmiddelen’
Consumentenorganisatie Foodwatch is een nieuwe actie gestart waarin wordt geëist dat voedselproducenten en supermarkten duidelijker op de verpakking moeten communiceren wanneer een levensmiddel qua inhoud minder is geworden. In de uitzending van consumentenprogramma Radar van maandag 27 februari gaf de voedselwaakhond tekst en uitleg over het actuele...
Foodwatch: Te veel pesticiden in fruit voor kinderen
Er zitten te veel pesticiden in fruit dat populair is bij kinderen, zoals mandarijnen en sinaasappelen. Dat concludeert Foodwatch na een analyse van de residu-cijfers van groente en fruit van Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA).
Gouden Windei naar Jumbo
Jumbo 'won' het Gouden Windei voor Jumbo Ice Tea Feel Immune, Inner Beauty en Good Energy. In de jaarlijkse verkiezing van Foodwatch bepaalden Nederlandse consumenten dat dit het meest misleidende voedselproduct van 2022 is.