'0% BTW op gezonde boodschappen'

markt-groente-pixabay

Nog altijd eten we in Nederland te weinig groente en fruit. Sinds de verhoging van het btw-tarief van 6 naar 9% lijkt de consumptie van groente en fruit zelfs gestagneerd. Tijd voor actie, vindt een brede coalitie onder aanvoering van GroentenFruit Huis. De btw op 'gezonde boodschappen' moet naar nul.

Twee Kamerleden, Laura Bromet (GroenLinks, oppositie) en Carla Dik-Faber (ChristenUnie, regeringscoaltie), openden samen de nieuwe website www.gezondeboodschappen.nl. Dat deden ze in het voor de gelegenheid rijkelijk van 'vergadergroente' voorziene Haagse perscentrum Nieuwspoort. Een derde Kamerlid, Tjeerd de Groot (D66, regeringscoalitie), deed er zich gretig aan te goed. Er was zelfs een heuse gezonde snackautomatiek.

Nieuwspoort was donderdag het decor voor de 'eerste actie' in de campagne van GroentenFruit Huis om de btw-verhoging teruggedraaid te krijgen. Dat is volgens twee derde van de Nederlanders dé manier om de aankoop van gezonde boodschappen te stimuleren.

Aanbevolen hoeveelheid

Nederlanders halen bij lange na niet de door het Voedingscentrum aanbevolen hoeveelheid groente en fruit. Gemiddeld komen we tot een schamele 131 gram groente en 113 gram fruit in plaats van aanbevolen 250 gram groente en 200 gram fruit, zo'n 57% dus. Als gevolg van de verhoging van het btw-tarief van 6 naar 9% van afgelopen januari blijkt bovendien de groente- en fruitconsumptie te stagneren. Voor 18% van de Nederlanders is de verhoging een reden om minder fruit te kopen, 14% koopt minder groente. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van GroentenFruit Huis, uitgevoerd door onderzoeksbureau Multiscope.

Op basis van deze inzichten maakt de coalitie van zo'n 20 maatschappelijke organisaties (waaronder de Hartstichting, Diabetesfonds, belangenorganisaties en kennisinstellingen) zich sterk voor politieke actie. De overheid moet "serieus werk maken van gezond voedsel", zegt Richard Schouten, directeur GroentenFruit Huis. "Wij pleiten voor aanpassing van het kabinetsbeleid naar een lager btw-tarief op groenten en fruit en andere maatregelen die bijdragen aan een hogere consumptie van groenten en fruit.”

Met het terugdraaien van de btw-verhoging, zijn volgens het GroentenFruit Huis met name de lagere inkomensgroepen geholpen. Hoe lager het inkomen, hoe minder aankopen van verse groente en fruit, blijkt uit het onderzoek. Een prijsmaatregel als minder of geen btw resulteert in 'gezondere boodschappen voor iedereen', was de boodschap, geïllustreerd op de symbolische actie-kassabon.

Lobby

Voorafgaand aan de actie-opening deelden medewerkers van GroentenFruit Huis donderdag pakketjes uit met de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit. Minister Hugo de Jonge nam een pakketje in ontvangst. De cijfers over consumptie, aankopen, prijsbeleving en gezondheidseffecten zijn vanaf nu te vinden op de informatiewebsite gezondeboodschappen.nl.

Welke acties we nog meer mogen verwachten? Daarover bleef het stil. Eerst maar eens de bewustwording aanzetten en de lobbyisten hun werk laten doen, lijkt vooralsnog het devies.

Bron: Foodlog, 13/09/2019

Lees ook
Nutri-Score vs. de Schijf van Vijf

Nutri-Score vs. de Schijf van Vijf

Nutri-Score wordt het vrijwillige voedselkeuzelogo voor Nederland, maar bedrijven mogen het nog niet op hun verpakking zetten. Staatssecretaris Blokhuis wil eerst een betere afstemming op de Schijf van Vijf. Hoe verhouden de verschillende voedselkeuzelogo’s zich tot die Schijf? Afbeelding: Voedselkeuzelogo's in Europa (Ministerie van VWS) Dat...

De Kleine Keuken reageert op Gouden Windei

De Kleine Keuken reageert op Gouden Windei

De jaarlijkse Foodwatch-‘prijs’ voor meest misleidende product ging naar De Kleine Keuken, voor hun chocopasta voor baby’s. Het bedrijf reageert via een persbericht op de aantijging. De chocopasta is niet misleidend, beweert de producent, want het is een veel minder ongezond alternatief voor reguliere chocoladepasta. De Kleine Keuken...

Waarom gezond eten ook lekker moet klinken

Waarom gezond eten ook lekker moet klinken

Mensen willen best meer groente eten maar dan moeten zij wel verleid worden door een lekker klinkende naam. Alleen zeggen dat iets op basis van de voedingswaarden gezond is, blijkt niet voldoende om voor de gezonde optie te gaan.