'0% BTW op gezonde boodschappen'

markt-groente-pixabay

Nog altijd eten we in Nederland te weinig groente en fruit. Sinds de verhoging van het btw-tarief van 6 naar 9% lijkt de consumptie van groente en fruit zelfs gestagneerd. Tijd voor actie, vindt een brede coalitie onder aanvoering van GroentenFruit Huis. De btw op 'gezonde boodschappen' moet naar nul.

Twee Kamerleden, Laura Bromet (GroenLinks, oppositie) en Carla Dik-Faber (ChristenUnie, regeringscoaltie), openden samen de nieuwe website www.gezondeboodschappen.nl. Dat deden ze in het voor de gelegenheid rijkelijk van 'vergadergroente' voorziene Haagse perscentrum Nieuwspoort. Een derde Kamerlid, Tjeerd de Groot (D66, regeringscoalitie), deed er zich gretig aan te goed. Er was zelfs een heuse gezonde snackautomatiek.

Nieuwspoort was donderdag het decor voor de 'eerste actie' in de campagne van GroentenFruit Huis om de btw-verhoging teruggedraaid te krijgen. Dat is volgens twee derde van de Nederlanders dé manier om de aankoop van gezonde boodschappen te stimuleren.

Aanbevolen hoeveelheid

Nederlanders halen bij lange na niet de door het Voedingscentrum aanbevolen hoeveelheid groente en fruit. Gemiddeld komen we tot een schamele 131 gram groente en 113 gram fruit in plaats van aanbevolen 250 gram groente en 200 gram fruit, zo'n 57% dus. Als gevolg van de verhoging van het btw-tarief van 6 naar 9% van afgelopen januari blijkt bovendien de groente- en fruitconsumptie te stagneren. Voor 18% van de Nederlanders is de verhoging een reden om minder fruit te kopen, 14% koopt minder groente. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van GroentenFruit Huis, uitgevoerd door onderzoeksbureau Multiscope.

Op basis van deze inzichten maakt de coalitie van zo'n 20 maatschappelijke organisaties (waaronder de Hartstichting, Diabetesfonds, belangenorganisaties en kennisinstellingen) zich sterk voor politieke actie. De overheid moet "serieus werk maken van gezond voedsel", zegt Richard Schouten, directeur GroentenFruit Huis. "Wij pleiten voor aanpassing van het kabinetsbeleid naar een lager btw-tarief op groenten en fruit en andere maatregelen die bijdragen aan een hogere consumptie van groenten en fruit.”

Met het terugdraaien van de btw-verhoging, zijn volgens het GroentenFruit Huis met name de lagere inkomensgroepen geholpen. Hoe lager het inkomen, hoe minder aankopen van verse groente en fruit, blijkt uit het onderzoek. Een prijsmaatregel als minder of geen btw resulteert in 'gezondere boodschappen voor iedereen', was de boodschap, geïllustreerd op de symbolische actie-kassabon.

Lobby

Voorafgaand aan de actie-opening deelden medewerkers van GroentenFruit Huis donderdag pakketjes uit met de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit. Minister Hugo de Jonge nam een pakketje in ontvangst. De cijfers over consumptie, aankopen, prijsbeleving en gezondheidseffecten zijn vanaf nu te vinden op de informatiewebsite gezondeboodschappen.nl.

Welke acties we nog meer mogen verwachten? Daarover bleef het stil. Eerst maar eens de bewustwording aanzetten en de lobbyisten hun werk laten doen, lijkt vooralsnog het devies.

Bron: Foodlog, 13/09/2019

Lees ook
Verpakte voedingsmiddelen het gezondst in Groot-Brittannië

Verpakte voedingsmiddelen het gezondst in Groot-Brittannië

Wanneer je verpakte voedingsmiddelen uit verschillende landen met elkaar vergelijkt aan de hand van het Australische 'Health Star'-voedingslogo, blijkt het Verenigd Koninkrijk als beste uit de bus te komen. Canada, Australië en de Verenigde Staten volgen de Britten op de voet. HongKong, Chili, India en China scoorden het laagst. De Australische Health...

Snoep en suiker worden goedkoper, gezonde voeding duurder

Snoep en suiker worden goedkoper, gezonde voeding duurder

Uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statistieken (CBS) blijkt dat de prijzen voor gezonde voeding stijgen. Suiker, snoepjes en snacks dalen juist in prijs. Dit meldt Trouw. Gezond versus ongezond In de top tien van producten die het meest in prijs gestegen zijn staan onder andere aardappelen, halfvolle melk, verse vis en groente en fruit. Voor...

FRSH Matters wordt sponsor van schaatsploeg Team FrySk

FRSH Matters wordt sponsor van schaatsploeg Team FrySk

FRSH Matters is vanaf 25 augustus officieel de nieuwe sponsor van Team FrySk. Gezonde voeding en sport sluiten goed op elkaar aan. Samen willen FRSH Matters en Team FrySk de bewustwording creëren dat voeding, en specifiek groenten en fruit, een belangrijke rol spelen bij een gezond leven. FRSH Matters FRSH Matters is een merk van het Friese familiebedrijf...