'0% BTW op gezonde boodschappen'

markt-groente-pixabay

Nog altijd eten we in Nederland te weinig groente en fruit. Sinds de verhoging van het btw-tarief van 6 naar 9% lijkt de consumptie van groente en fruit zelfs gestagneerd. Tijd voor actie, vindt een brede coalitie onder aanvoering van GroentenFruit Huis. De btw op 'gezonde boodschappen' moet naar nul.

Twee Kamerleden, Laura Bromet (GroenLinks, oppositie) en Carla Dik-Faber (ChristenUnie, regeringscoaltie), openden samen de nieuwe website www.gezondeboodschappen.nl. Dat deden ze in het voor de gelegenheid rijkelijk van 'vergadergroente' voorziene Haagse perscentrum Nieuwspoort. Een derde Kamerlid, Tjeerd de Groot (D66, regeringscoalitie), deed er zich gretig aan te goed. Er was zelfs een heuse gezonde snackautomatiek.

Nieuwspoort was donderdag het decor voor de 'eerste actie' in de campagne van GroentenFruit Huis om de btw-verhoging teruggedraaid te krijgen. Dat is volgens twee derde van de Nederlanders dé manier om de aankoop van gezonde boodschappen te stimuleren.

Aanbevolen hoeveelheid

Nederlanders halen bij lange na niet de door het Voedingscentrum aanbevolen hoeveelheid groente en fruit. Gemiddeld komen we tot een schamele 131 gram groente en 113 gram fruit in plaats van aanbevolen 250 gram groente en 200 gram fruit, zo'n 57% dus. Als gevolg van de verhoging van het btw-tarief van 6 naar 9% van afgelopen januari blijkt bovendien de groente- en fruitconsumptie te stagneren. Voor 18% van de Nederlanders is de verhoging een reden om minder fruit te kopen, 14% koopt minder groente. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van GroentenFruit Huis, uitgevoerd door onderzoeksbureau Multiscope.

Op basis van deze inzichten maakt de coalitie van zo'n 20 maatschappelijke organisaties (waaronder de Hartstichting, Diabetesfonds, belangenorganisaties en kennisinstellingen) zich sterk voor politieke actie. De overheid moet "serieus werk maken van gezond voedsel", zegt Richard Schouten, directeur GroentenFruit Huis. "Wij pleiten voor aanpassing van het kabinetsbeleid naar een lager btw-tarief op groenten en fruit en andere maatregelen die bijdragen aan een hogere consumptie van groenten en fruit.”

Met het terugdraaien van de btw-verhoging, zijn volgens het GroentenFruit Huis met name de lagere inkomensgroepen geholpen. Hoe lager het inkomen, hoe minder aankopen van verse groente en fruit, blijkt uit het onderzoek. Een prijsmaatregel als minder of geen btw resulteert in 'gezondere boodschappen voor iedereen', was de boodschap, geïllustreerd op de symbolische actie-kassabon.

Lobby

Voorafgaand aan de actie-opening deelden medewerkers van GroentenFruit Huis donderdag pakketjes uit met de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit. Minister Hugo de Jonge nam een pakketje in ontvangst. De cijfers over consumptie, aankopen, prijsbeleving en gezondheidseffecten zijn vanaf nu te vinden op de informatiewebsite gezondeboodschappen.nl.

Welke acties we nog meer mogen verwachten? Daarover bleef het stil. Eerst maar eens de bewustwording aanzetten en de lobbyisten hun werk laten doen, lijkt vooralsnog het devies.

Bron: Foodlog, 13/09/2019

Lees ook
Unox brengt chipolataworstjes met groente op de markt

Unox brengt chipolataworstjes met groente op de markt

Unox brengt chipolataworstjes gemaakt met vlees én groente op de markt. De worstjes komen in de koeling van de supermarkt te liggen. De introductie is onderdeel van de ambitie van Unox om het assortiment toekomstbestendiger te maken met minder dierlijk vlees en meer groente.

Slasoorten stammen af van 6.000 jaar oude plant

Slasoorten stammen af van 6.000 jaar oude plant

De sla die wij tegenwoordig eten, stamt af van wilde plantjes die 6.000 jaar geleden in de Kaukasus groeiden.

Foodwatch lanceert voedselstemwijzer en gezondheidsoffensief

Foodwatch lanceert voedselstemwijzer en gezondheidsoffensief

Vlak voor de Tweede Kamerverkiezingen lanceert foodwatch een voedselstemwijzer waarin je per partij ziet wat ze beloven over zaken rondom gezondere voeding. Om ervoor te zorgen dat partijen zich aan hun beloftes houden, start de organisatie een e-mailactie.