Kan groente in de winkel en op je bord nog verser?

hessing brightlands

Die vraag gaan Hessing Supervers en Brightlands Campus Greenport Venlo met ‘ja’ beantwoorden in een nieuwe samenwerking, waarin ze met innovatieve oplossingen verse groente langer houdbaar willen maken. 

Om groente vers te houden tot op het bord zijn korte aanvoerlijnen en snelle, efficiënte verwerking nodig. Daarom bouwt groente- en fruitbewerker Hessing Supervers momenteel een nieuwe productielocatie in Greenport Venlo.

Voor de inrichting en technologie van de locatie werkt de firma samen met de Brightlands Campus. De partners willen duurzame verpakkingsmaterialen ontwikkelen en de tijd tussen oogst en consumptie verkorten. Ook onderzoeken ze nieuwe teelvormen, zoals waterteelt waar Hessing al langer mee experimenteert. Daarnaast willen de partijen reststromen verwaarden en de mogelijkheden voor elektrisch vervoer vergroten. 

Uiteindelijk is het doel de houdbaarheid van groenteproducten te verbeteren en daarmee voedselverspilling tegen te gaan. Frank Hessing in het persbericht van Brightlands: “De houdbaarheid van verse producten is voor onze klanten ontzettend belangrijk, omdat het verspilling voorkomt en de omzetkansen vergroot. Samen met Brightlands kunnen we onze kennis [op het gebied van houdbaarheid] vergroten en innovatieve oplossingen bedenken.” Saskia Goetgeluk, directeur van de Brightlands Campus in Venlo, voegt daaraan toe: “De plannen van Hessing passen goed bij de ontwikkeling van het innovatie ecosysteem en bij de onderwijs- en onderzoeksprogramma’s op de campus. Voor onze studenten is het interessant om ze de praktijk te laten ervaren.” 

Lees ook
Onderzoek gestart naar schending van mensenrechten in tomatenketen

Onderzoek gestart naar schending van mensenrechten in tomatenketen

De FNV en het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) doen samen onderzoek naar de risico’s op schendingen van mensenrechten in de productieketen van ingeblikte tomaten.

Gezonde olie uit afgekeurde avocado's

Gezonde olie uit afgekeurde avocado's

De Nederlandse startup Soilmates komt op de markt met Healthy Oil, een olie gemaakt van afgekeurde avocado’s.

Campagne tegen zuivelverspilling

Campagne tegen zuivelverspilling

Met de publiekscampagne 'Kijk, ruik, proef en vouw' vraagt Zuivelpak aandacht voor de houdbaarheid van zuivel, in de hoop voedselverspilling tegen te gaan.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren