'Kennis voedselallergie bij omgeving patiënt verbetert kwaliteit leven'

De kwaliteit van leven van mensen die kampen met een voedselallergie kan worden verbeterd door de kennis daarover te vergroten bij mensen die direct met hen te maken hebben, zoals artsen, familie, vrienden en leraren. Dit stelt Nicole Goossens van het UMCG in haar proefschrift.

Ze promoveerde op 30 juni aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Patiënten met een voedselallergie ervaren een verminderde kwaliteit van leven. Dit komt voornamelijk doordat zij moeten leven met de angst voor soms ernstige allergische reacties die door inname van een kleine hoeveelheid allergeen al kunnen ontstaan. Patiënten met ernstige vormen van voedselallergie moeten altijd een adrenalinepen bij zich dragen, die ze in geval van nood kunnen injecteren.

Vergelijking met VS

Goossens ging na hoe het is gesteld met de kennis en opvattingen van huisartsen, ouders van voedselallergische kinderen en de algehele Nederlandse bevolking. Zij gebruikte hiervoor een Amerikaanse vragenlijst, maakte deze geschikt voor gebruik in Nederland en vergeleek de uitkomsten van beide landen met elkaar.

De kennis over voedselallergie van Nederlandse huisartsen bleek vergelijkbaar met de kennis over voedselallergie van Amerikaanse dokters. In beide landen lijken belangrijke kennislacunes te bestaan voor het diagnosticeren van voedselallergie en het behandelen van anafylaxie.

De kennis van Nederlandse ouders van voedselallergische kinderen was significant slechter dan die van Amerikaanse ouders. Nederlandse ouders waren wel optimistischer over verschillende aspecten van voedselallergie. Dit optimisme kan worden verklaard door een gebrek aan kennis, aangezien een eerdere studie liet zien dat ouders met minder voedselallergische kennis een betere ziektegerelateerde kwaliteit van leven hadden.

Verder stelt Goossens vast dat een hoger opleidingsniveau, lid zijn van een patiëntenvereniging, bemoeienis van een allergoloog en een ziektegeschiedenis van het kind met anafylaxie bepalend zijn voor voedselallergische kennis bij ouders.

Vergroten kennis

Voedselallergische patiënten zijn in hun dagelijks leven afhankelijk van anderen voor de juiste diagnose, goede voorlichting, voorschrijven van noodmedicatie, zorgvuldige allergeenvermijding, herkennen van symptomen en adequaat handelen in geval van nood. Goossens pleit daarom voor het vergroten van de kennis over voedselallergie en meer begrip voor deze patiënten. "Nadat we de kennis over voedselallergie hebben gemeten is duidelijk dat Nederland behoefte heeft aan educatie. Dat zal naar verwachting uiteindelijk de kwaliteit van leven van deze patiënten verbeteren."

Lees ook:

Gehaktspies Dirk bevat niet-vermeld allergeen soja (30 juni 2014)

Prof Wichers: ‘Leg in restaurant EpiPen bij de kassa’ (26 maart 2014)

 
Lees ook
Helft ambachtelijke bedrijven informeert klant onvoldoende over allergenen

Helft ambachtelijke bedrijven informeert klant onvoldoende over allergenen

Veel retail, ambachtelijke en horecabedrijven informeren klanten niet goed over de allergenen in voedsel. Dat concludeert de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit op basis van de inspecties van ruim 5.000 bedrijven in 2021.

Zelftest voor allergenen in etenswaren

Zelftest voor allergenen in etenswaren

Onderzoekers van Wageningen University & Research (WUR) hebben een zelftest ontwikkeld waarmee consumenten in de toekomst thuis voedingsproducten kunnen testen op allergenen.

Nestlé ontwikkelt allergenenreducerend kattenvoer

Nestlé ontwikkelt allergenenreducerend kattenvoer

Nestlé komt met een wonderlijk product dat uitkomst biedt voor dierenvrienden die allergisch zijn voor katten. Onder het merk Purina heeft het bedrijf namelijk kattenvoer ontwikkeld dat de hoeveelheid allergenen in het haar en de huidschilfers van de kat reduceert. Wereldwijd is een op de vijf volwassenen in meer of mindere mate allergisch voor...

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren