Kentucky Fried Chicken Liegebeest 2015
Kentucky Fried Chicken is uitgeroepen tot Liegebeest van 2015. Dit omdat de fastfoodketen zich diervriendelijker voordoet dan het bedrijf in werkelijkheid is, stelt organisator Wakker Dier.
KFC laat op website Don’t worry, Eat Happy weten dat er een goede kwaliteit kip gebruikt wordt, maar in werkelijkheid krijgt de klant plofkip, meldt Wakker Dier. Zo wordt de klant misleid. Plofkip was in 2013 al reden om McDonald’s uit te roepen tot Liegebeest.
KFC kreeg van de zes genomineerden de meeste stemmen.
Reactie KFC
De fastfoodketen stelt zich niet te herkennen in het beeld. "KFC neemt het dierenwelzijn serieus en werkt enkel samen met vertrouwde toeleveranciers die alle dierbeschermingsrichtlijnen en de wettelijk voorgeschreven EU-richtlijnen hierover in acht nemen", aldus KFC in een reactie op de webdsite van de Telegraaf.
Nummer twee en drie
Nummer twee en drie in de verkiezing zijn de varkensconcepten Duroc d’Olives en Friberne – beide te koop bij (Keur)slagers.
Duroc d’Olives, genomineerd vanwege een foto van een big in het gras, gaat een nieuwe folder ontwerpen.
Ook Frivar heef volgens Wakker Dier toegezegd de folder over het Friberne Gaasterland kruidenvarken aan te passen. Het weiland gaat van de folder af, net als de woorden ‘vrolijke’ en ‘blije varkens’ en ‘stressvrije omgeving’.
Andere aanpassingen
Danone meldde volgens Wakker Dier dat zij niet 100 procent kan garanderen dat alle koeien buiten komen, en zal het plaatje van koeien in de wei daarom van de Danone Nature yoghurt verwijderen.
Melkunie heeft toegezegd niet alleen de verpakking van de geitenmelk aan te passen, maar ook te gaan onderzoeken of het welzijn van de dieren kan worden verbeterd. Het zuivelconcern gaat op zoek naar geitenmelk met weidegarantie.
Niet uitsluitend weidemelk
Het Gouda Holland Keurmerk dat op de website en in een tv-spot suggereert uitsluitend weidemelk te gebruiken, gaat de website wat aanpassen. Verder zijn er geen plannen om de tv-spot opnieuw uit te zenden.
De Liegebeest-verkiezing is in het leven geroepen om aandacht te vestigen op het meest misleidende product of reclame van het jaar, als gelet wordt op dierenwelzijn.
Lees ook:
Wakker Dier opent verkiezing Liegebeest 2015 (9 november 2015)
Altijd op de hoogte blijven?
Meer over
Lees ook
Wakker Dier maakt nominaties Liegebeest 2022 bekend
Wakker Dier heeft de vijf nominaties voor de Liegebeestverkiezing van 2022 bekendgemaakt. Met deze verkiezing wil Wakker Dier misleidende uitspraken over dierenwelzijn aanpakken en bedrijven en consumenten scherp houden.
COV streeft naar duurzame arbeid in de vleessector
Zomer 2021 startte de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) en haar leden na gesprekken met de toenmalige Ministers van LNV en SZW, vakbonden en de dierenbescherming met het initiatief ‘Naar duurzame arbeid in de vleessector’.
Meatable presenteert worst gemaakt van gecultiveerd varkensvlees
Meatable produceert varkens- en rundvlees op basis van één dierlijke cel. 20 juli presenteerde de kweekvleesproducent de eerste beelden van een worst gemaakt van gecultiveerd varkensvlees. Meatable verwacht dit product in 2025 op de markt te kunnen brengen.