Ketentransparantie steeds belangrijker voor Nederlandse Consument

26 juni 2017

Consumenten zijn positief over de kwaliteit van Nederlands vlees blijkt uit de zesde editie van de Vion Consumer Monitor. 65 procent beoordeelt dit als ‘uitstekend’. De kwaliteit van het vlees, een overzichtelijke presentatie in het schap, het vertrouwen een eerlijk stukje vlees te kopen en een goede prijs-kwaliteit-verhouding zijn de aspecten die het oordeel van de consument qua aankoopgedrag het meest beïnvloeden.

Transparante voedselketen

Volgens de Monitor is het vertrouwen van de consument dat de productie van vlees in Nederland goed is geregeld hoog. Begin juni bleek al uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI dat consumenten zich in toenemende mate bewust zijn van hun eigen invloed op de voedselketen.

De omzet van vlees- en vleeswarenproducten met een Beter Leven-duurzaamheidsclaim het afgelopen jaar fors (vlees: +25 procent, vleeswaren +295 procent).  Bij Vion nam het aantal verwerkte Good Farming Star-varkens (1 ster Beter even-keurmerk) in 2016 toe met ruim 30 procent. Een belangrijke ontwikkeling hier is dat retailers als Albert Heijn flinke stappen hebben gezet in verdere verduurzaming van het aanbod (zoals van vleeswaren).

GfK huishoudpanel

In het onderzoek onder ruim 2.500 huishoudens van het GfK huishoudpanel, noemen velen vlees het lekkerste onderdeel van de warme maaltijd.  Niet eerder waren er zoveel consumenten die vlees een onmisbaar onderdeel van de warme maaltijd vinden.

De consument wordt steeds kritischer, maar weet een goed stukje vlees op zijn tijd absoluut te waarderen. Het bieden van voldoende variatie en geborgde productkwaliteit draagt ertoe bij dat de consumptie van vlees ook in de toekomst binnen het voedingspatroon van de consument past.

Biefstuk

Op de vraag welk stukje vlees men het liefst zou eten na een maand op een onbewoond eiland, wordt biefstuk veruit het meest genoemd; al dan niet in combinatie met een sausje of champignons. Andere favorieten zijn: varkenshaas, gehaktbal, hamburger, kip, draadjesvlees en schnitzel. Maar ook andere gangbare producten als speklap, karbonade, saté, spareribs en rollade staan op het verlanglijstje. Tot de categorie minder ‘gewoon’ maar daarom niet minder lekker behoren producten als: beef wellington, frikandel, een gegrilde kip, rookworst van de Hema, bavette en zuurvlees.

Segmentatie

Dit jaar bevat de Vion Consumer Monitor voor het eerst een uitgebreide segmentatie van de consumentengroepen. Die is gebaseerd op aankoopgedrag, socio-demografische kenmerken en attitudes van vleeskopers. Dit geeft een nog duidelijker beeld van de vleeskoper. Door de verschillende kennisbronnen met elkaar te combineren wordt het beeld van de consument steeds duidelijker en kan gericht worden ingespeeld op specifieke behoeften.

Zo valt er een duidelijk onderscheid te maken tussen bijvoorbeeld ‘saturday bulkies’ (doen vooral boodschappen op zaterdag, houden rekening met MVO-aspecten),  ‘organic believers’ (consumenten die veel biologisch vlees kopen), ‘pork lovers’ (echte varkensvleesliefhebbers, tikje chauvinistisch) en ‘minced meaters’ (gehaktliefhebbers, betalen liever niet te veel).

Vion Consumer Monitor

De Vion Consumer Monitor is erop gericht de vleeskoper en het aankoopproces van vlees beter te begrijpen. Het onderzoek is dit jaar voor de zesde keer gehouden. De monitor bevat uitgebreide consumenteninformatie over de perceptie, wensen, koopgedrag en aankoopproces rondom het thema vlees. Per retailer analyseert het onderzoek specifieke groeimogelijkheden en verbeterpunten om de vleescategorie verder te ontwikkelen en het rendement te optimaliseren.

Altijd op de hoogte blijven?