Rebranding Fairtrade Original

EVMI_Fairtrade original

Fairtrade Original is het enige merk in de supermarkt zonder winstoogmerk. De boeren en verwerkers krijgen een eerlijke prijs voor hun producten. Consumenten zien het merk vaak als een keurmerk. De nieuwe huisstijl moet daar verandering inbrengen.

Keurmerkimago

Bij veel consumenten heeft Fairtrade Original een keurmerkimago. Fairtrade Original directeur René Bakker: “Wij zijn Fairtrade 'avant la lettre'. Toen het keurmerk Max Havelaar op de Nederlandse markt kwam hebben wij Original aan onze naam toegevoegd om het onderscheid duidelijk te maken. Nu, met deze rebranding, willen wij ons imago als foodmerk versterken".

Binnen de herpositionering is gekozen voor een nieuw eenduidig logo en een merkstijl met uniek ontworpen vormen, frisse fotografie en een eigen tone of voice. De nieuwe verpakking won tijdens de NL Packaging Awards in maart de Runner Up Award.

Original sinds 1959

In 1959 begon Paul Meijs met Fairtrade Original. Geen hulp maar handel was zijn credo van oprichter. Fairtrade Original haalde in 1973 als eerste eerlijke koffie van kleine koffieboeren uit Guatemala naar Nederland. Sindsdien werkt Fairtrade Original continue aan het opzetten van eerlijke handelsketens wereldwijd.

Faitrade Original gaat verder dan het fairtrade keurmerk en onderscheid zich door mensen bij elkaar te brengen en helpt hen coöperaties te vormen, op te leiden en fairtrade gecertificeerd te worden. De ingrediënten worden in het land van herkomst verbouwd, bereid volgens lokaal recept en verpakt, om zoveel mogelijk toegevoegde waarde lokaal te realiseren.

Zo is er een nieuwe eerlijke keten opgezet in Thailand voor Thaise Currypasta’s en in Sri Lanka voor kokosmelk. De Groene Curry is de meest verkochte Thaise kruidenpasta in de Nederlandse supermarkt. Daarnaast zijn zij marktleider in kokosmelk.

Vanaf maandag 9 april zijn de allereerste Fairtrade Original producten in hun nieuwe verpakking in de winkel te vinden. Dit geldt niet direct voor het gehele assortiment. Gedurende het jaar gaan alle 100 producten ‘om’.

Lees ook
Tony's Chocolonely verwijderd van slaafvrije chocolade-lijst

Tony's Chocolonely verwijderd van slaafvrije chocolade-lijst

Volgens de organisatie Slave Free Chocolate voldoet Tony's Chocolonely niet meer aan de voorwaarden om bestempeld te worden als chocolade die zonder illegale arbeid is geproduceerd. Sinds een paar maanden staat het Nederlandse merk niet meer op de lijst van de Amerikaanse NGO.

Jumbo en Lidl uitgeroepen tot kampioen kiloknallen

Jumbo en Lidl uitgeroepen tot kampioen kiloknallen

In 2020 hadden zes op de tien vleesaanbiedingen van Jumbo en Lidl geen dierenwelzijnskeurmerk, blijkt uit de Kiloknallermonitor van Wakker Dier. De stichting roept de twee supermarktconcerns daarom uit tot "kampioen kiloknallen".

Helft Oranje Handelsmissiefonds-winnaars thuis in voeding

Helft Oranje Handelsmissiefonds-winnaars thuis in voeding

Vijf van de tien winnaars van het Oranje Handelsmissiefonds 2020 behoren tot de food-sector. De bedrijven - Theha, Holie Foods, Fruitfunk, Fairtrade Original en Biochem Products - krijgen een jaar lang ondersteuning bij het realiseren van hun exportambities.