Rebranding Fairtrade Original

EVMI_Fairtrade original

Fairtrade Original is het enige merk in de supermarkt zonder winstoogmerk. De boeren en verwerkers krijgen een eerlijke prijs voor hun producten. Consumenten zien het merk vaak als een keurmerk. De nieuwe huisstijl moet daar verandering inbrengen.

Keurmerkimago

Bij veel consumenten heeft Fairtrade Original een keurmerkimago. Fairtrade Original directeur René Bakker: “Wij zijn Fairtrade 'avant la lettre'. Toen het keurmerk Max Havelaar op de Nederlandse markt kwam hebben wij Original aan onze naam toegevoegd om het onderscheid duidelijk te maken. Nu, met deze rebranding, willen wij ons imago als foodmerk versterken".

Binnen de herpositionering is gekozen voor een nieuw eenduidig logo en een merkstijl met uniek ontworpen vormen, frisse fotografie en een eigen tone of voice. De nieuwe verpakking won tijdens de NL Packaging Awards in maart de Runner Up Award.

Original sinds 1959

In 1959 begon Paul Meijs met Fairtrade Original. Geen hulp maar handel was zijn credo van oprichter. Fairtrade Original haalde in 1973 als eerste eerlijke koffie van kleine koffieboeren uit Guatemala naar Nederland. Sindsdien werkt Fairtrade Original continue aan het opzetten van eerlijke handelsketens wereldwijd.

Faitrade Original gaat verder dan het fairtrade keurmerk en onderscheid zich door mensen bij elkaar te brengen en helpt hen coöperaties te vormen, op te leiden en fairtrade gecertificeerd te worden. De ingrediënten worden in het land van herkomst verbouwd, bereid volgens lokaal recept en verpakt, om zoveel mogelijk toegevoegde waarde lokaal te realiseren.

Zo is er een nieuwe eerlijke keten opgezet in Thailand voor Thaise Currypasta’s en in Sri Lanka voor kokosmelk. De Groene Curry is de meest verkochte Thaise kruidenpasta in de Nederlandse supermarkt. Daarnaast zijn zij marktleider in kokosmelk.

Vanaf maandag 9 april zijn de allereerste Fairtrade Original producten in hun nieuwe verpakking in de winkel te vinden. Dit geldt niet direct voor het gehele assortiment. Gedurende het jaar gaan alle 100 producten ‘om’.

Lees ook
PLUS introduceert nieuw vers vleesmerk Boerentrots

PLUS introduceert nieuw vers vleesmerk Boerentrots

PLUS lanceert ‘Boerentrots van PLUS’ op de vleesafdeling. Met de introductie van het nieuwe versmerk wil supermarktketen laten zien "veel waarde te hechten aan de samenwerking met haar boeren en de keten verder te willen versterken en verduurzamen."

Lidl aan de slag met Eco-Score

Lidl aan de slag met Eco-Score

Na de Belgische supermarktketen Colruyt waagt ook de Duitse discounter Lidl zich aan de 'Eco-Score'. Een nieuw label dat consumenten wil helpen in één oogopslag een duurzame keuze te maken.

Definitieve datum Food Technology 1 en 2 december 2021

Definitieve datum Food Technology 1 en 2 december 2021

De definitieve datum voor Food Technology 2021 is bekend. Dit nieuwe kennis- en netwerkevenement vindt plaats op 1 en 2 december 2021 in de Brabanthallen in 's-Hertogenbosch. Dat maken organisatoren Mikrocentrum en Vakblad EVMI vandaag bekend.