Keuzeproces duurzame voedselverpakkingen in kaart gebracht

6 juli 2021 Michelle Wijma

In het samenwerkingsproject ‘Goed Verpakt’ gaat een groep van kennisinstituten en bedrijven gedurende twee jaar het keuzeproces onderzoeken waar bedrijven doorheen gaan als ze overstappen naar duurzame product-verpakkingsopties.

Als bedrijven hun foodproduct op een duurzame manier gaan verpakken, maken ze daarvoor allerlei afwegingen. Door dit keuzeproces in kaart te brengen, wil het consortium bedrijven in de hele foodketen helpen de duurzaamste oplossing te kiezen als het gaat om product-verpakkingscombinaties, bijvoorbeeld een plastic bakje in combinatie met de salade die erin zit.

Aan het consortium doen mee: HAS Hogeschool, De Haagse Hogeschool (HHs), de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken. Plus een brede groep aan food- en verpakkingsbedrijven en brancheverenigingen: AKSV, Maître, Henri, Van Oordt, Eosta, Green Specialties Holland, GreenCo, GetPact, Trioworld, Bunzl, StarCuisine, Treasure Dim Sum Products en Royal Smilde.

Wat is duurzaam?

“Het gaat ons niet alleen om hoe duurzaam de verpakking is, maar ook om de combinatie met de inhoud”, stelt Antien Zuidberg, lector bij HAS hogeschool en projectleider, in het persbericht van HAS hogeschool. “Dit kan te maken hebben met de duurzaamheid van de ingrediënten en materialen maar heeft ook te maken met het proces en de verliezen en verspilling in de keten.” De focus van het project ligt daarbij op product-verpakkingscombinaties in de AGF-sector (groenten en fruit) en kant-en-klaar maaltijden/maaltijdcomponenten (soepen, maaltijden, snacks).

Het project neemt daarin de vraag mee wat nu eigenlijk duurzaam is als het gaat om voedselverpakkingen. De consument wil bijvoorbeeld geen overdaad aan plastic, terwijl het soms wel de duurzaamste optie is. Naast de verpakkingen zelf, is het zaak te kijken naar de voedselresten die overblijven in de verpakking, want ook voedselverspilling heeft een grote impact op duurzaamheid. Dit zijn voorbeelden van afwegingen die bedrijven maken om de meest duurzame oplossing te kiezen voor hun product-verpakkingscombinaties, aldus het persbericht.

De R Ladder

Binnen het onderzoek van ‘Goed Verpakt’ wordt dat keuzeproces onder de loep genomen, waarbij ook wordt gekeken naar hoe een bedrijf over deze keuzes kan communiceren met consumenten. De onderzoekers en studenten maken tijdens het project gebruikt van circulaire ontwerpstrategieën die ook wel bekend staan als de R Ladder. Zuidberg: “Met behulp van REDUCE (verminderen), REUSE en RECYCLE (hergebruiken) en RETHINK (herontwerpen) kunnen we slimme ontwerpen maken die bijdragen aan de duurzaamheid van de verpakking maar ook dat van de product-verpakkingscombinatie in zijn geheel.” Studenten participeren in het project via onderwijsmodules, minors en afstudeeropdrachten.

Toelichting beeld 

Eén van de trade-offs die bedrijven ondervinden bij verduurzamen van foodverpakkingen is de gewenste kwaliteit van het product versus de wens voor transparantie van de verpakking enerzijds maar anderzijds ook de behoefte aan minder plastic verpakkingen. Greenco kiest ervoor om de snoeptomaatjes voor deze EK-periode te verpakken in een ‘Juichbox’ waarbij gekozen is om deze in karton te verpakken, met gedeeltelijke transparantie via de stansgaten. Voordeel is dat er meer verpakkingen in een krat gestapeld kunnen worden, nadeel is dat het product minder zichtbaar is. De tijd zal leren of de consument de zichtbaarheid voldoende en acceptabel vindt.

Altijd op de hoogte blijven?