KFC wil kipnuggets maken met bioprinter

Chicken nuggets

Beeld: Pixabay

De fastfoodketen KFC wil in samenwerking met een Russisch onderzoekslaboratorium eind dit jaar een geprinte kipnugget testen. Het Russische bedrijf ontwikkelt op dit moment een bioprinter die cellen van kippen en plantaardig materiaal gebruikt. Volgens de KFC moeten de kipnuggets eruit zien en smaken als echte kip, maar wel duurzamer zijn dan het origineel.

Bioprinter

Het laboratorium, 3D bioprinting solutions, is opgericht door INVITRO, het grootste private bedrijf in de Russische medische industrie. Het specialiseert in verschillende vormen bioprinters: kortweg extruders die plantaardig en dierlijk materiaal een ruimtelijke vorm geven. Ze zijn het best te vergelijken met 3D printers die plastic producten maken. Het biotechnologiebedrijf ontwikkelt de nuggets uit dierlijke en plantaardige cellen. KFC levert de paneerlaag en kruiden, opdat het product de “kenmerkende KFC smaak” krijgt. Volgens de keten zouden de geprinte nuggets ‘schoner’ zijn omdat er geen additieven nodig zijn in het fokken van de kippen.

Duurzaam

KFC wil met dit project inspelen op de groeiende populariteit van een gezonde en duurzame levensstijl. Het bedrijf noemt de geprinte kip ethischer dan de huidige nuggets, omdat er geen kippen meer geslacht hoeven te worden. Daarnaast moet deze nieuwe methode minder belastend worden voor het milieu, bijvoorbeeld op het gebied van CO2-uitstoot en landgebruik. De KFC noemt de geprinte kip een stap in de ontwikkeling van het “restaurant van de toekomst”. In eerste instantie wil het bedrijf de gekweekte nuggets beschikbaar maken in Rusland en zich later richten op een wereldwijde verkoop.

Bron: KFC

Lees ook
Rauwe kip wassen verspreidt bacteriën in keuken

Rauwe kip wassen verspreidt bacteriën in keuken

Voor de bereiding van kip wast meer dan een kwart van de Nederlanders het rauwe vlees eerst onder de kraan. Dat is geen goed idee blijkt uit nieuw onderzoek van het Voedingscentrum. Hierdoor kunnen bacteriën op de kip zich juist door de keuken verspreiden.

NEPLUVI kijkt tevreden terug op events in kader van campagne ‘Kip uit Europa’

NEPLUVI kijkt tevreden terug op events in kader van campagne ‘Kip uit Europa’

De Vereniging voor de Nederlandse Pluimveeverwerkende Industrie (NEPLUVI) promootte de afgelopen weken de pluimveesector door middel van informatieve evenementen. Dit was onderdeel van de ‘Kip uit Europa’-campagne. Deelnemers maakten nader kennis met de sector en konden de Europese kip proeven.

3d-printen in de food | Kan dat al dan?

3d-printen in de food | Kan dat al dan?

3D-printen is bezig aan een enorme opmars. Maar in de voedingsmiddelenindustrie komen we het nog niet veel tegen. Nóg niet. Want de hindernissen zijn in­middels beslecht. En de print- materialen zijn goed­gekeurd volgens zowel Europese als de FDA-normen.