KFC wil kipnuggets maken met bioprinter

Chicken nuggets

Beeld: Pixabay

De fastfoodketen KFC wil in samenwerking met een Russisch onderzoekslaboratorium eind dit jaar een geprinte kipnugget testen. Het Russische bedrijf ontwikkelt op dit moment een bioprinter die cellen van kippen en plantaardig materiaal gebruikt. Volgens de KFC moeten de kipnuggets eruit zien en smaken als echte kip, maar wel duurzamer zijn dan het origineel.

Bioprinter

Het laboratorium, 3D bioprinting solutions, is opgericht door INVITRO, het grootste private bedrijf in de Russische medische industrie. Het specialiseert in verschillende vormen bioprinters: kortweg extruders die plantaardig en dierlijk materiaal een ruimtelijke vorm geven. Ze zijn het best te vergelijken met 3D printers die plastic producten maken. Het biotechnologiebedrijf ontwikkelt de nuggets uit dierlijke en plantaardige cellen. KFC levert de paneerlaag en kruiden, opdat het product de “kenmerkende KFC smaak” krijgt. Volgens de keten zouden de geprinte nuggets ‘schoner’ zijn omdat er geen additieven nodig zijn in het fokken van de kippen.

Duurzaam

KFC wil met dit project inspelen op de groeiende populariteit van een gezonde en duurzame levensstijl. Het bedrijf noemt de geprinte kip ethischer dan de huidige nuggets, omdat er geen kippen meer geslacht hoeven te worden. Daarnaast moet deze nieuwe methode minder belastend worden voor het milieu, bijvoorbeeld op het gebied van CO2-uitstoot en landgebruik. De KFC noemt de geprinte kip een stap in de ontwikkeling van het “restaurant van de toekomst”. In eerste instantie wil het bedrijf de gekweekte nuggets beschikbaar maken in Rusland en zich later richten op een wereldwijde verkoop.

Bron: KFC

Lees ook
Nieuwe campagne 'Kip in Nederland' van start

Nieuwe campagne 'Kip in Nederland' van start

De Europese pluimsector is gestart met de nieuwe campagne 'This is our poultry' om kip van Europese oorsprong te promoten. In Nederland gebeurt dit onder de noemer 'Kip in Nederland'.

‘Mobiele moderne kippenstallen brengen ouderwetse risico’s terug’

‘Mobiele moderne kippenstallen brengen ouderwetse risico’s terug’

Consumenten worden er blij van: de kippen die in de wei scharrelen rond mobiele kippenstallen en de biologische scharreleieren die langs de weg te koop zijn. Dat past bij het beeld dat de gemiddelde burger heeft van "ambachtelijk, eerlijk, veilig en fair trade voedsel (omdat geld niet in de zakken van de grootgrutter verdwijnt).

Barry Callebaut opent 3D Printing Studio

Barry Callebaut opent 3D Printing Studio

De Barry Callebaut Group lanceert via het decoratiemerk Mona Lisa gepersonaliseerde 3D-geprinte chocolade op schaal. Hiermee kunnen chefs hun eigen unieke creaties ontwerpen em deze snel en betaal reproduceren.