KIDV komt met verpakkingen-recyclecheck voor bedrijven

plastic-bottles-115071_1280

Het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken ontwikkelt een recyclecheck voor kunststof verpakkingen. Dat onthulde de organisatie gisteren tijdens een verdiepingsbijeenkomst over recycling. Met de tool kunnen bedrijven checken of hun verpakkingen goed te recyclen zijn.

Met de recyclecheck kunnen bedrijven door een reeks vragen in te vullen nagaan of hun kunststof verpakking goed te recyclen is of de keten juist vervuilt. Vooralsnog zijn alleen vormvaste verpakkingen te controleren, al laat het KIDV weten dat er ook een check voor flexibles in ontwikkeling is.

Verdiepingsbijeenkomst

Het KIDV ontwikkelt de recyclecheck tools omdat onder fabrikanten en retailers nog veel verwarring bestaat rondom wel- en niet goed te recyclen kunststof verpakkingen. Dat bleek ook tijdens de verdiepingsbijeenkomst die het KIDV op 13 september organiseerde. Uit de discussie kwam naar voren dat veel retailers en fabrikanten worstelen met een balans tussen recyclebaarheid – waar een mono-materiaal voor nodig is – en houdbaarheid, waarbij samengestelde materialen vaak voordelen opleveren. Kortere houdbaarheid zorgt al snel voor verspilling aan de kant van de retailer of de consument.

Tijdens een reeks lezingen gingen sprekers van Attero, QCP en 4PET Recycling in op de moeilijkheden die ontstaan bij het sorteren en verwerken van plastic afval. Met name vervuiling vormt een grote uitdaging, zoals door lijm, metaal, pvc of siliconen. Ook PET-trays zijn nog niet goed te recyclen, al werkt 4PET Recycling hard aan een proces om deze verpakkingen goed te sorteren en verwerken.

De bètaversie van de kunststof recyclecheck wordt op donderdag 20 september door het KIDV vrijgegeven.

Lees ook
HAS green academy en Bamboo Brands ontwikkelen Consumer Behaviour Lab voor duurzaam voedsel

HAS green academy en Bamboo Brands ontwikkelen Consumer Behaviour Lab voor duurzaam voedsel

Het lectoraat Design Methoden in Food van HAS green academy gaat samen met Bamboo Brands een Consumer Behaviour Lab opzetten. Dit lab richt zich op het ontwikkelen van betrouwbare voorspellende methoden die studenten en professionals ondersteunen in het bedenken, ontwerpen en vermarkten van gezond en duurzaam voedsel voor consumensen.

Meer supermarktomzet voor voeding met duurzaamheidskeurmerk

Meer supermarktomzet voor voeding met duurzaamheidskeurmerk

De supermarktomzet aan duurzame voeding wordt steeds groter. In 2021 had 22 procent van de omzet aan voeding een duurzaamheidskeurmerk. In 2013 was dit nog maar 8 procent. Vooral producten als varkensvlees, verse vis, thee en eieren hebben vaak een duurzaamheidskeurmerk. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2021 van Wageningen University & Research...

De uitdaging van navulbare verpakkingen

De uitdaging van navulbare verpakkingen

Met de opmars van verpakkingsvrije supermarkten wegen consumenten vaker zelf producten af. Welke stappen moeten fabrikanten zetten om consumenten te verzekeren dat ze de juiste prijs betalen voor de goederen die ze op de weegschaal leggen?