KIDV onderzoekt hergebruik consumentenverpakkingen

logo KIDV

Het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) doet onderzoek naar het duurzamer maken van consumentenverpakkingen. Vertegenwoordigers van twintig betrokken partijen uit allerlei sectoren kwamen afgelopen week bij elkaar binnen de commissie ‘Community of Practice Herbruikbare Verpakkingen’, waar zij de noodzaak en de ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid bespraken.

Naast resourcing en recycling van verpakkingen, is het herbruikbaar maken van consumentenverpakkingen ook een oplossing, aldus Chris Bruijnes van het KIDV. Naast het positieve effect op het milieu, dragen herbruikbare consumentenverpakkingen bij aan een goed imago voor producenten. Ook sluit het hergebruik aan bij de Europese richtlijn op het gebied van kunststof wegwerpplastics.

Toekomst consumentenverpakkingen

In tegenstelling tot verpakkingen als pallets en kratten die worden gebruikt bij het transport van producten tussen verschillende producenten, staat het hergebruik van consumentenverpakkingen nog in de kinderschoenen, volgens Marcel Keuenhof, verpakkingsexpert bij het KIDV. ‘Bij consumentenverpakkingen is alleen statiegeld goed ingeburgerd. Dit komt voornamelijk door de economische prikkel. Maar kunnen we consumenten zo ver krijgen dat zij ook uit vrije wil meedoen aan retoursystemen?’

Bestaande markt

Enkele kleine initiatieven op het gebied van herbruikbare verpakkingen bestaan al. Bedrijven als Pieter Pot in Rotterdam en het internationale concept Loop experimenteren hier al mee. Door de toenemende populariteit van e-commerce en bezorgdiensten wordt het marketing-aspect van verpakkingen kleiner en dus minder belangrijk. Dit biedt kansen om de verpakkingen aan te passen en te verduurzamen.

Uitdagingen

Er zijn echter ook uitdagingen. Herbruikbare verpakkingen zijn relatief duurder. Verder bestaat de vraag of herbruikbare verpakkingen daadwerkelijk bijdragen aan een verminderende milieu impact, en hoe vaak een verpakking hiervoor hergebruikt moet worden. Ook bestaan er nog veel vragen op het gebied van hygiëne en voedselveiligheid.

Meer informatie: www.kidv.nl

Lees ook
Vooruit naar vroeger met fris in glas bij SPAR

Vooruit naar vroeger met fris in glas bij SPAR

Internationale supermarktketen SPAR verkoopt in Oostenrijk zijn 5 populairste huismerk dranken in herbruikbare glazen flessen van 1 liter. SPAR ziet deze verandering als een logische stap naar een meer circulaire economie.

MULTIVAC: Al uw verpakkingszaken in één hand

MULTIVAC: Al uw verpakkingszaken in één hand

Bent u verwerker van verse levensmiddelen, zoals vlees, vis, vleesvervangers, kant-en-klaarmaaltijden, gesneden AGF, zacht fruit, kaas, sauzen, kruiden, delicatessen, dan helpen wij u met de juiste keuze voor uw verpakkingsmaterialen.

'Wat plastic betreft is het dweilen met de kraan open'

'Wat plastic betreft is het dweilen met de kraan open'

Chris Bruijnes is sinds augustus 2018 directeur bij Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV). Een logische stap in zijn carrière, waarin duurzaamheid de rode draad vormt. Aan hem de vraag: waar moet het heen met de verpakkingsindustrie? Bij wie ligt de bal, de producent of consument? Of ligt het antwoord bij de inzameling en verwerking van verpakkingsafval? Aan...