KIDV presenteert resultaten onderzoeksprogramma Design for Circularity

kidv

Donderdag 17 januari presenteerde het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) samen met het Top Institute Food and Nutrition (TIFN) de resultaten van een ambitieus vierjarig onderzoeksprogramma. Het doel: antwoorden vinden op een breed scala aan kwesties en vragen in de verpakkingsketen op het gebied van duurzaamheid.

Het onderzoek, dat is uitgevoerd in samenwerking met TNO en de universiteiten van Wageningen, Twente en Groningen, gaat in op alle thema’s die met verduurzaming van verpakkingen te maken hebben. Zo is gekeken naar de effecten van product-verpakkingscombinaties, consumentengedrag, grondstof uit gerecycled materiaal en businessmodellen in de keten.

Conclusies

De algemene conclusies laten zich raden: er zijn geen simpele antwoorden voor complexe kwesties, die altijd een interdisciplinaire aanpak vereisen. Er wordt dan ook gepleit voor betere samenwerking in alle opzichten, zowel binnen bedrijven als door de hele keten. Een van de stokpaardjes van de avond was het pleidooi voor een ‘Sustainability Guardian’ op het gebied van verpakkingen in ieder bedrijf. Niet iemand die grootse campagnes uitvoert die mooi klinken in de media (over x-jaar y procent minder verpakkingsmateriaal) maar iemand die op het niveau van productontwikkeling het proces mag aansturen met oog op duurzaamheid. Vaak liggen de prioriteiten binnen een bedrijf elders, zo blijkt nog eens wanneer iemand uit de zaal haar ervaringen als duurzaamheidsmanager deelt: "ik wacht al een half jaar op testruimte op de lijn."

Rekenmodellen

De meer tastbare waarde van het onderzoek zit hem in de resultaten van de deelonderwerpen, die hier en daar concrete hulpmiddelen opleveren voor het bedrijfsleven. Onderzoekers die het vraagstuk van migratie van minerale oliën in verpakkingen onderzochten, kwamen bijvoorbeeld met een helder overzicht van de status en potentiële waarde van alle technologieën die dit probleem aan kunnen pakken. Een ander voorbeeld: Wageningen Food & Biobased Research ontwikkelde een aantal rekenmodellen waarmee de effecten van beleid op het gebied van inzamelen en recyclen van afval beter kunnen worden berekend.

De resultaten van alle deelonderzoeken zijn te lezen op de website van het KIDV.

Lees ook
Slim verpakken geeft zoetere smaak

Slim verpakken geeft zoetere smaak

Psychologische processen kunnen de smaakwaarneming en de keuze voor producten met een verlaagd suikergehalte beïnvloeden. Dit inzicht kan helpen de consumentenacceptatie van deze voedingsproducten te verhogen.

Keuzeproces duurzame voedselverpakkingen in kaart gebracht

Keuzeproces duurzame voedselverpakkingen in kaart gebracht

In het samenwerkingsproject ‘Goed Verpakt’ gaat een groep van kennisinstituten en bedrijven gedurende twee jaar het keuzeproces onderzoeken waar bedrijven doorheen gaan als ze overstappen naar duurzame product-verpakkingsopties.

Cultivated en AlgO winnaars ReThink Protein Challenge

Cultivated en AlgO winnaars ReThink Protein Challenge

In de Grand Finale van de ReThink Protein Challenge, georganiseerd door Wageningen University & Research, kwamen Cultivated en AlgO als winnaars uit de bus. Ze bedachten unieke innovaties die kunnen bijdragen aan de eiwittransitie.