KIDV-verdiepingsbijeenkomst Duurzaam Verpakken en kwaliteitsbeleving

KIDV

Het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) organiseert op 8 maart de verdiepingsbijeenkomst 'Duurzaam Verpakken en kwaliteitsbeleving'. Zes deskundigen vanuit de wetenschap en de praktijk geven antwoord op de vele vragen van producenten en importeurs over recyclebare verpakkingen en de kwaliteitsbeleving daarvan.

Tijdens het World Economic Forum in Davos eind januari kondigden elf grote multinationals aan dat zij voor 2025 volledig recyclebare kunststof verpakkingen willen hebben. Op dit moment draaien deze ondernemingen samen een volume van zes miljoen ton plastic per jaar. Veel bedrijven, groot en klein, zullen in hun spoor volgen.

Tegelijkertijd staan de ambities met duurzaam verpakken soms op gespannen voet met wensen die producenten en importeurs hebben als het gaat om de kwaliteit, uitstraling en marketing van producten. Verpakkingen vervullen een belangrijke functie bij de presentatie, de verkoop, het gebruiksgemak en de bescherming van hun producten. De vraag is of duurzame verpakkingen de kwaliteitsbeleving van producten kunnen versterken.

Het KIDV merkt dat bedrijven veel vragen hebben over duurzaam verpakken. Wetenschappelijke en verpakkingskundige inzichten en kennis kunnen bedrijven verder helpen. Zowel de wetenschap als de praktijk krijgen daarom het woord tijdens deze bijeenkomst. Namens de wetenschap spreken dr. Ilona de Hooge, dr. Marleen Onwezen en prof.dr.ir. Hans van Trijp. Zij zijn alledrie verbonden aan Wageningen UR. Vanuit de praktijk spreken Jan Burger van Coca-Cola, Esther Kruiper van Heineken en Willem van Leeuwen van Santas Koffie.

 
Lees ook
Prijsuitreiking De Gouden Noot

Prijsuitreiking De Gouden Noot

Op donderdag 8 oktober vindt de dertigste editie plaats van verpakkingsinnovatiewedstrijd De Gouden Noot. Organisator het Nederlands Verpakkingscentrum (NVC) wil met de wedstrijd ‘holistisch’ innoveren in verpakte producten en verpakkingen stimuleren.

Duurzaamheid zet de toon op hybride Empack

Duurzaamheid zet de toon op hybride Empack

Vanwege de coronacrisis was de verpakkingsbeurs Empack dit jaar voor het eerst hybride. Naast een eendaagse fysieke beurs was er de driedaagse digitale variant. Verduurzaming van plastic verpakkingen vormde de rode draad bij de beurspresentaties.  “Stilzitten was geen optie voor ons”, aldus Rowdy van Nieuwenhuizen van beursorganisator...

Toekomstvisie op ons voedselsysteem

Toekomstvisie op ons voedselsysteem

De Food System Vision Prize, een initiatief van de Amerikaanse Rockefeller Foundation en partners SecondMuse en OpenIDEO, daagde organisaties wereldwijd uit een visie te formuleren op een gezond en regeneratief voedselsysteem in een regio naar keuze voor het jaar 2050. Uit meer dan 1.300 inzendingen wereldwijd werden uiteindelijk tien finalisten gekozen....