Kipster en Lidl willen Nederlandse landbouw verduurzamen

20 december 2022 Redactie Vleesmagazine

Kipster en Lidl vieren het eerste lustrum. De boer en supermarkt zetten in op verduurzaming Nederlandse landbouw met meer dierenwelzijn, minder uitstoot en radicale transparantie. Ze zetten verschillende stappen op dit gebied, zoals de eerste Pigster boerderij, de nieuwe Kipsterfarm, 24/7 transparantie en hanenvlees.

Pigster

Inmiddels is de handtekening voor de eerste Pigster boerderij gezet. Deze varkensboerderij is gebouwd rond instincten en behoeftes van varkens. “Het varken is een intelligent wezen met fijnbesnaarde gevoelens”, zegt dr. Kees Scheepens, dierenarts en mede-initiatiefnemer Pigster. “Wij gaan hier in alle mogelijke opzichten rekening mee houden. Zo is een varken gesteld op persoonlijke hygiëne. Wij zorgen voor een varkenstoilet met een apart ‘poepoir.’ Hiermee bewijzen we het varken een dienst én brengen we de uitstoot van stikstof significant naar beneden.”

De varkens van Pigster upcyclen reststromen uit de landbouw en de voedingsmiddelenindustrie. Zo combineert Pigster verduurzaming met het significant verbeteren van het lot van varkens. De garanties van Lidl met betrekking tot de afname van vlees maken dit innovatieve project mogelijk. Afhankelijk van vergunningen duurt het nog tot 2024 voordat het vlees in de schappen ligt.

Kipster Farm

Daarnaast komt er een nieuwe Kipster Farm door en voor Lidl met meer klimaatneutrale eieren met het 3 sterren Beter Leven keurmerk. “Vandaag kondigen we aan dat Kipster voor ons een nieuwe boerderij gaat bouwen. Lidl staat garant voor de afname van alle eieren en het vlees”, zegt Quirine de Weerd, hoofd duurzaamheid en communicatie van Lidl. "Met deze belofte laat Lidl zien een stapje verder te gaan in het nemen van verantwoordelijkheid bij het duurzaam hervormen van ons voedselsysteem."

24/7 transparantie op de boerderij

Kipster heeft zeven live camera’s in gebruik genomen, waardoor iedereen dag en nacht op YouTube mee kan kijken bij de Kipsterboeren. “Een boerderij is voor de meeste mensen een blackbox”, reageert Anne Hilhorst, Directeur Wakker Dier. “En dat is niet zonder reden. Je wilt niet weten wat voor een leed zich er afspeelt. Wij juichen het initiatief toe om consumenten mee te laten kijken op de boerderij en hopen dat andere boeren hier een voorbeeld aan nemen.”

Hanenvlees

Waar legkippen zijn, komen evenveel haantjes ter wereld. Zij worden gezien als nutteloos, omdat ze geen eieren leggen. Jaarlijks doodt men in Nederland zo’n 45 miljoen mannelijke kuikentjes. Kipster laat de haantjes opgroeien om er 3 sterren Beter Leven keurmerk vlees van te maken.

Lidl verkoopt het vlees van deze haantjes en van de uitgelegde kippen. Het assortiment dat bestaat uit gehaktballetjes en in de winter een rookworst, voegt Lidl nu een kroketburger toe. Ruud Zanders, mede-oprichter Kipster: “Waar eieren zijn is vlees. We zijn Lidl dankbaar dat ze niet alleen onze eieren verkopen, maar ook het vlees dat onlosmakelijk verbonden is met eierproductie een plek geven op het schap.”

Geen nieuws van Vleesmagazine meer missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke donderdag het laatste nieuws.

Inschrijven nieuwsbrief
Dit artikel verscheen eerder op: Vleesmagazine

Altijd op de hoogte blijven?