Kipster stapt over op eierdozen van 100% gerecycled papier

Nieuwe verpakking Kipster

Kippenboer Kipster introduceert nieuwe eierdozen gemaakt van 100% gerecycled papier. De CO2 die vrijkomt bij het productieproces wordt gecompenseerd, waardoor de doosjes CO2-neutraal zijn.

Kipster wisselt van eierdoos omdat het bedrijf uitbreidt naar onder meer België, Frankrijk, Engeland en de Verenigde Staten. Voor het borgen van de continuïteit werkt Kipster nu samen met dozenmaker Hartmann. Hartmann laat de CO2 footprint van de eierdozen berekenen volgens de Greenhouse Gas Protocol en compenseert de uitstoot via Climate Partner.

De eieren van Kipster waren al CO2-neutraal. Dat de eierdoosjes nu ook CO2-neutraal zijn, is geen reden voor het bedrijf om achterover te leunen, zegt Ruud Zanders, mede-oprichter van Kipster: “Het Kipster-team ziet nog veel mogelijkheden om te innoveren. Zowel op het gebied van dierenwelzijn als milieu. Dat we de uitstoot van ons doosje nu compenseren, is een kleinigheidje. Te meer omdat het nieuwe doosje per saldo meer CO2 uitstoot dat het oude doosje dat is gemaakt van Paperfoam.”

Naast het nieuwe materiaal en de vorm, is ook de huisstijl van Kipster vernieuwd. De nieuwe eierdozen zijn exclusief verkrijgbaar bij Lidl en liggen vanaf 1 april in de winkels, in doosjes van zes en tien eieren.

Geen nieuws van EVMI meer missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke dinsdag en donderdag het laatste nieuws. 

Inschrijven nieuwsbrief

 

Lees ook
Onderzoekers WUR geven verbeterpunten voor recycling van drankenkartons

Onderzoekers WUR geven verbeterpunten voor recycling van drankenkartons

In opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben onderzoekers van Wageningen University & Research het recyclingpercentage van drankenkartons in Nederland berekend. Dit percentage komt uit op 31% in 2020. De onderzoekers gaven ook inzicht in verbeterpunten, die het recyclingpercentage in het meest gunstige scenario kunnen verhogen...

Nieuwe fruitbakjes met 40 procent Rpet

Nieuwe fruitbakjes met 40 procent Rpet

Supermarktketen Albert Heijn is een flink eind op streek om haar doelstelling te halen om vanaf 2025 jaarlijks 20 miljoen kilo minder plastic te gebruiken voor haar verpakkingen. En dat is dan gemeten vanaf 2017. “Op dit moment zitten we op 9,8 miljoen kilo”, zo vertelt verpakkingsexpert bij Albert Heijn Marion Beugelsdijk.

Nieuwe etiketteerlijn voor De Kroes

Nieuwe etiketteerlijn voor De Kroes

Maaltijd- en vleeswaren specialist De Kroes wil zich onderscheiden met producten die eerlijk en smaakvol zijn en er goed uitzien. Dankzij een nieuwe weeg- en etiketteerlijn is de presentatie van de producten strak aan alle kanten.