Kitchen Republic start programma voor startende voedselverwerkers

EVMI_Kitchen Republic

Kitchen Republic start eind oktober met een 12-weeks programma voor startende voedselverwerkers, zoals producenten van verse of verpakte producten, cateraars en ondernemers met vernieuwende foodservice concepten. Beginnende start-ups kunnen zich tot 5 oktober inschrijven voor deze food accelerator.

Het programma bestaat onder andere uit speciale thema-avonden, een interactieve food fietstour, diverse workshops en expertsessies. Zo worden lokale food start-ups in drie maanden tijd klaargestoomd voor doorontwikkeling en groei van hun onderneming. De start-ups krijgen de kans om opgenomen te worden in het winkelassortiment van retailer Marqt.

Kitchen Republic

Sinds 2015 biedt Kitchen Republic in Amsterdam een gedeelde productieruimte en apparatuur aan, voor 33 verschillende voedselondernemers. "De afgelopen drie jaar hebben we bestaansrecht gecreëerd, veel kennis opgedaan en een uitgebreid netwerk opgebouwd om een dergelijk accelerator programma aan te bieden," aldus Emma Veerhuis, één van de oprichters. “De Academy heeft als doel de deelnemers voor te bereiden op succesvolle groei. Na afloop heeft de ondernemer een doorontwikkeld product of dienst in pacht, waardevolle kennis van de voedingsindustrie en zijn er eerste afnemers binnengehaald.”

De deelnemende start-ups mogen niet langer dan één jaar bestaan. Daarnaast wordt er geselecteerd op vier verschillende pijlers: smaak, propositie, duurzaamheid en vernieuwing. Programmapartners Marqt en Food Inspiration verzorgen beide zowel een deel van het inhoudelijke programma, alsook een podium voor media,- en consumentenaandacht.

Programma

Het Academy-programma omvat een grote diversiteit van onderwerpen. Deelnemers krijgen intensieve begeleiding om recepturen door te ontwikkelen, duurzaamheidsoplossingen te meten, voedingsinformatie weer te geven, een goede kostprijsbepaling te maken, groeimogelijkheden te ontdekken, exposure te genereren en een proces- en hygiëne plan te schrijven.

Daarnaast krijgen de deelnemers drie dagen toegang tot een professionele keuken, mogen hun producten samplen onder Marqt bezoekers en krijgen ieder jaar een felbegeerde pitch plek tijdens de evenementen van  Food Inspiration  (+10.000 foodprofessionals).

Lees ook
Partnerbijeenkomst Food Innovation Academy

Partnerbijeenkomst Food Innovation Academy

De partnerbijeenkomst van de Food Innovation Academy (FIA) vond op 9 mei plaats in het in aanbouw zijnde pand aan de Industrieweg waarin het ‘praktijk- en inspiratiehuis voor food’ wordt gevestigd in Vlaardingen. Ruim tachtig geïnteresseerden – die zo’n veertig ondernemingen, onderwijsinstellingen, overheidsinstanties en andere foodpartijen vertegenwoordigen...

Bladgroenten "met kluit" verkrijgbaar bij Marqt

Bladgroenten "met kluit" verkrijgbaar bij Marqt

Vanaf deze week verkoopt supermarktketen Marqt bladgroenten met kluit, zegt het bedrijf in een persbericht. De groenten zijn milieuvriendelijk geteeld en blijven langer vers.  Marqt laat de groenten telen in een kassysteem van Urban Ponics uit Venlo. Dat bedrijf heeft een kas ontwikkeld die urban farming met aeroponics mixt,...

Foodvalley NL start acceleratorprogramma voor ‘scale-ups’

Foodvalley NL start acceleratorprogramma voor ‘scale-ups’

Foodvalley NL en ScaleUp Company slaan de handen ineen en starten de Foodvalley Accelerator voor scale-ups in de agrifoodsector. Daarmee krijgen nu ook bedrijven ná de start-up fase ondersteuning. Volgens Roger van Hoesel, directeur van Foodvalley NL, bestaat er een gat in het ecosysteem van foodbedrijven. “Er zijn veel kleine, veelal jonge bedrijven...