Kitchen Republic start programma voor startende voedselverwerkers

EVMI_Kitchen Republic

Kitchen Republic start eind oktober met een 12-weeks programma voor startende voedselverwerkers, zoals producenten van verse of verpakte producten, cateraars en ondernemers met vernieuwende foodservice concepten. Beginnende start-ups kunnen zich tot 5 oktober inschrijven voor deze food accelerator.

Het programma bestaat onder andere uit speciale thema-avonden, een interactieve food fietstour, diverse workshops en expertsessies. Zo worden lokale food start-ups in drie maanden tijd klaargestoomd voor doorontwikkeling en groei van hun onderneming. De start-ups krijgen de kans om opgenomen te worden in het winkelassortiment van retailer Marqt.

Kitchen Republic

Sinds 2015 biedt Kitchen Republic in Amsterdam een gedeelde productieruimte en apparatuur aan, voor 33 verschillende voedselondernemers. "De afgelopen drie jaar hebben we bestaansrecht gecreëerd, veel kennis opgedaan en een uitgebreid netwerk opgebouwd om een dergelijk accelerator programma aan te bieden," aldus Emma Veerhuis, één van de oprichters. “De Academy heeft als doel de deelnemers voor te bereiden op succesvolle groei. Na afloop heeft de ondernemer een doorontwikkeld product of dienst in pacht, waardevolle kennis van de voedingsindustrie en zijn er eerste afnemers binnengehaald.”

De deelnemende start-ups mogen niet langer dan één jaar bestaan. Daarnaast wordt er geselecteerd op vier verschillende pijlers: smaak, propositie, duurzaamheid en vernieuwing. Programmapartners Marqt en Food Inspiration verzorgen beide zowel een deel van het inhoudelijke programma, alsook een podium voor media,- en consumentenaandacht.

Programma

Het Academy-programma omvat een grote diversiteit van onderwerpen. Deelnemers krijgen intensieve begeleiding om recepturen door te ontwikkelen, duurzaamheidsoplossingen te meten, voedingsinformatie weer te geven, een goede kostprijsbepaling te maken, groeimogelijkheden te ontdekken, exposure te genereren en een proces- en hygiëne plan te schrijven.

Daarnaast krijgen de deelnemers drie dagen toegang tot een professionele keuken, mogen hun producten samplen onder Marqt bezoekers en krijgen ieder jaar een felbegeerde pitch plek tijdens de evenementen van  Food Inspiration  (+10.000 foodprofessionals).

Lees ook
Uitgeverij Agrio sluit zich aan bij Foodbanen.nu

Uitgeverij Agrio sluit zich aan bij Foodbanen.nu

Uitgeverij Agrio sluit zich aan bij het netwerk van Foodbanen.nu, de nieuwe vacaturesite gericht op food en agro. Hiermee groeit het bereik van Foodbanen.nu van 300.000 naar 500.000 professionals in food en agro en heeft de vacaturesite nu ook een groot bereik in het domein van de landbouw.

Cargill investeert in start-up Bflike

Cargill investeert in start-up Bflike

Start-up Bflike, ontwikkelaar van technologieën die resulteren in plantaardige vlees- en visproducten die zo veel mogelijk lijken op hun dierlijke tegenhangers, vindt in Cargill een nieuwe investeringspartner.

Marqt presenteert papieren wijnfles

Marqt presenteert papieren wijnfles

Sinds eind februari 2021 staat bij Marqt een papieren wijnfles in de schappen. De fles bestaat voor 94 procent uit gerecycled karton en weegt 5 keer minder dan een glazen fles. Volgens Marqt is de ecologische voetprint daardoor zes keer kleiner dan die van een glazen fles.