Klanten van Picnic eten steeds gevarieerder en bestellen veel groente

5 januari 2023 Redactie Food

Klanten van online supermarkt Picnic bestelden afgelopen jaar steeds vaker buitenlandse producten zoals mozzarella, mini Turkse pizza’s en knoflooksaus. Wel blijft de top drie van meest verkochte producten in 2022 hetzelfde als die van het voorgaande jaar.

Picnic analyseerde de bestelgegevens van ongeveer één miljoen huishoudens in Nederland. In de top drie van meest verkochte producten staan nog steeds komkommers, halfvolle melk en bananen. Verder zijn groenten als courgette, broccoli, paprika en avocado nog steeds in trek. ‘Snelle stijgers’, producten waar ten opzichte van vorig jaar ineens meer vraag naar was, zijn onder meer vegetarische producten en afbakbroodjes en pindakaas.

Provinciale verschillen

In de Randstad wordt gelaveerd tussen gezondheid en gemak. Energydrank is erg populair, evenals slagroom en rookworst. Vegetarische producten als falafel en vegetarische balletjes zijn hier ook snelle stijgers. In de oostelijke provincies Gelderland en Overijssel bestelt men vooral eieren en afbakbroodjes en blijkt pindakaas zeer geliefd. In Noord-Brabant gaan slagroom en hazelnootpasta vaak in het winkelmandje, in Limburg geldt dat voor tarwebrood en kipfilet. Noord-Nederland. In Zeeland kochten klanten veel zuivel, in Noord-Nederland melk en mandarijnen.

Het in 2021 gelanceerde eigen merk van Picnic maakte eveneens een forse groei door. De snelste stijgers zijn witte Picnic-baguettes en pistoletjes, hazelnootpasta en maar liefst drie varianten Picnic-pindakaas.

Groenten toegevoegd

Klanten van Picnic hebben de mogelijkheid om aan een reeds geplaatste bestelling achteraf nog producten toe te voegen die ze in eerste instantie vergeten waren. De top vijf van de meest vergeten producten is zeer gezond: komkommer, courgette, rode paprika, broccoli en bananen werden nog gauw aan het reeds afgerekende mandje toegevoegd.

15 nieuwe gebieden

Picnic ging afgelopen jaar van start in 15 nieuwe gebieden om Nederland. Daarnaast werden veel bestaande bezorggebieden uitgebreid. Op 1 april opende Koning Willem-Alexander het nieuwe, gerobotiseerde distributiecentrum van Picnic in Utrecht. Picnic werkte de afgelopen twee jaar aan het ontwikkelen van de technologie en de software voor het centrum.

Altijd op de hoogte blijven?