Kleurcodes bedrijfsinspectie geven schijnveiligheid

6 juli 2016

Het gebruik van kleurcodes om de resultaten van inspecties bij bedrijven aan te geven, biedt een schijnveiligheid, vindt minister Schippers van VWS. Er wordt namelijk niet altijd een objectief beeld van de huidige, actuele situatie wordt geschetst. Dit ligt anders bij productonderzoeken, stelt zij.

De presentatie van inspectieresultaten van bedrijfsinspecties met kleurcodes geeft niet altijd een objectief beeld van de feitelijke situatie bij een bedrijf op dat moment. “Een lunchroom die op een bepaald moment ‘groen’ is, kan de volgende dag oranje zijn. De gegevens zijn niet actueel. Het geeft derhalve schijnveiligheid.” Dat antwoordt minister Schippers van VWS op vragen uit de Tweede Kamer naar aanleiding van de tweede termijn Algemeen Overleg NVWA.

Wél bij producten

Voor de presentatie van de resultaten van productonderzoeken kan wél een feitelijke weergave van inspectieresultaten met een kleurcode worden gebruikt, vindt zij. Daar heeft kleurcodering echt meerwaarde voor de consument. “Er wordt namelijk daadwerkelijk informatie gegeven over de producten, onafhankelijk van waar en wanneer het product verkocht wordt.”

Inspectierapporten

Om de consument maximaal inzicht te geven, wordt een samenvatting van het inspectierapport en de eventueel opgelegde sanctiebesluiten op internet gepubliceerd. Op termijn kan worden doorgeklikt, waarna de achterliggende inspectierapporten toegevoegd.

De NVWA zal de huidige presentatiewijze niet aanpassen totdat onder de gewijzigde Gezondheidswet een algemene maatregel van bestuur (amvb) is vastgesteld.

Lees ook:

 

Altijd op de hoogte blijven?