Klimaatcampagne bevatte bewust geen advies over minder vlees eten

bbq

Beeld: Askar Abayev via Pexels

Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) besloot de oproep om minder vlees te eten te schrappen uit een campagne om burgers aan te zetten meer klimaatbewust te leven. Te ‘politiek gevoelig’, aldus het ministerie van EZK en van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).

Dat bericht de Volkskrant naar aanleiding van documenten die Wakker Dier in handen kreeg over de publiekscampagne ‘Iedereen doet wat’ uit 2019. In de campagne geeft de overheid informatie aan burgers over wat zij zelf kunnen doen tegen de klimaatcrisis, bijvoorbeeld in huis en qua vervoer. Er was ook aandacht voor eten: seizoensgebonden producten, minder verspillen, maar dus geen oproep om minder vlees te eten.

Uit de stukken over de totstandkoming van de campagne blijkt dat minder vlees eten aanvankelijk wel tot de doelen behoorde, maar op initiatief van het EZK werd het onderwerp geschrapt. De Volkskrant schrijft: ‘We willen niet expliciet ‘minder vlees’ communiceren’, schrijft EZK in interne communicatie. Als reden wordt aangegeven dat het een ‘politiek erg gevoelig onderwerp is’. Verder laat het ministerie weten dat zij ‘merkten dat het eten van ‘minder vlees’ een maatregel was die controverse opriep.’ Volgens hen is er bij de opzet van ‘Iedereen doet wat’ bewust gekozen om burgers te enthousiasmeren kleine stappen te zetten. Vlees eten hoort daar volgens hen blijkbaar niet bij.

‘Een gemiste kans’, zegt een woordvoerder van het Voedingscentrum (VC) tegen de Volkskrant. ‘Door 100 gram minder vlees te eten per week, verlaag je je milieu-impact al met 7 tot 10 procent.’ Het VC, dat gefinancierd wordt door de overheid, zet minder vlees wel bovenaan hun lijst met aanbevelingen voor duurzamer eten. 

De overheid kiest voor de veilige weg, aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier in het krantenartikel. Minder vlees eten is juist een van de beste dingen die consumenten kunnen doen om klimaatopwarming tegen te gaan. Wakker Dier vindt het zorgelijk dat een overheid dat niet tegen zijn burgers durft te zeggen. ‘Daar zit een lobby achter.’

Thema's
Lees ook
Informatiecampagne Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV) start 28 juni

Informatiecampagne Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV) start 28 juni

Op 28 juni geeft Staatssecretaris Van Ooijen tijdens een digitale bijeenkomst het startsein voor een informatiecampagne over de Nationale Aanpak Productverbetering, onder het motto: ‘Elke stap telt. Samen op weg naar een verbeterde productsamenstelling in 2030’. Het ministerie van VWS roept de gehele levensmiddelensector op zich aan te melden voor de...

Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

De driejarige Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’ is gestart met als doel groei van het biologische marktaandeel en vergroting van de herkenbaarheid en het vertrouwen in het Europese biologische keurmerk. De campagne loopt tegelijkertijd in Zweden, Finland en België.

Rauwe kip wassen verspreidt bacteriën in keuken

Rauwe kip wassen verspreidt bacteriën in keuken

Voor de bereiding van kip wast meer dan een kwart van de Nederlanders het rauwe vlees eerst onder de kraan. Dat is geen goed idee blijkt uit nieuw onderzoek van het Voedingscentrum. Hierdoor kunnen bacteriën op de kip zich juist door de keuken verspreiden.