Klimaatcampagne bevatte bewust geen advies over minder vlees eten

bbq

Beeld: Askar Abayev via Pexels

Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) besloot de oproep om minder vlees te eten te schrappen uit een campagne om burgers aan te zetten meer klimaatbewust te leven. Te ‘politiek gevoelig’, aldus het ministerie van EZK en van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).

Dat bericht de Volkskrant naar aanleiding van documenten die Wakker Dier in handen kreeg over de publiekscampagne ‘Iedereen doet wat’ uit 2019. In de campagne geeft de overheid informatie aan burgers over wat zij zelf kunnen doen tegen de klimaatcrisis, bijvoorbeeld in huis en qua vervoer. Er was ook aandacht voor eten: seizoensgebonden producten, minder verspillen, maar dus geen oproep om minder vlees te eten.

Uit de stukken over de totstandkoming van de campagne blijkt dat minder vlees eten aanvankelijk wel tot de doelen behoorde, maar op initiatief van het EZK werd het onderwerp geschrapt. De Volkskrant schrijft: ‘We willen niet expliciet ‘minder vlees’ communiceren’, schrijft EZK in interne communicatie. Als reden wordt aangegeven dat het een ‘politiek erg gevoelig onderwerp is’. Verder laat het ministerie weten dat zij ‘merkten dat het eten van ‘minder vlees’ een maatregel was die controverse opriep.’ Volgens hen is er bij de opzet van ‘Iedereen doet wat’ bewust gekozen om burgers te enthousiasmeren kleine stappen te zetten. Vlees eten hoort daar volgens hen blijkbaar niet bij.

‘Een gemiste kans’, zegt een woordvoerder van het Voedingscentrum (VC) tegen de Volkskrant. ‘Door 100 gram minder vlees te eten per week, verlaag je je milieu-impact al met 7 tot 10 procent.’ Het VC, dat gefinancierd wordt door de overheid, zet minder vlees wel bovenaan hun lijst met aanbevelingen voor duurzamer eten. 

De overheid kiest voor de veilige weg, aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier in het krantenartikel. Minder vlees eten is juist een van de beste dingen die consumenten kunnen doen om klimaatopwarming tegen te gaan. Wakker Dier vindt het zorgelijk dat een overheid dat niet tegen zijn burgers durft te zeggen. ‘Daar zit een lobby achter.’

Thema's
Lees ook
Eerste On the way to PlanetProof themaweek gelanceerd

Eerste On the way to PlanetProof themaweek gelanceerd

Klimaatambassadeur Helga van Leur en Sjaak van der Tak, voorzitter LTO Nederland, openden maandag 14 september de eerste On the Way to PlanetProof week. Tot en met 19 september staan de producten met het keurmerk in de spotlights in supermarkten, televisiespots en social media.

Nestlé en Rode Kruis doneren boodschappenkaarten aan kwetsbare gezinnen

Nestlé en Rode Kruis doneren boodschappenkaarten aan kwetsbare gezinnen

Deze week is de laatste ‘Back to School’ actieweek van Nestlé en het Rode Kruis. Koop je een product van Nestlé bij Albert Heijn, dan doneert het bedrijf 10 cent aan het Rode Kruis. Het bedrag wordt omgezet in boodschappenkaarten die de stichting onder kwetsbare gezinnen verdeelt.

Alle Nederlandse supermarkten eind 2023 over op Beter leven-kip

Alle Nederlandse supermarkten eind 2023 over op Beter leven-kip

Eind 2023 heeft alle kip in de Nederlandse supermarkten minimaal één ster Beter Leven. “Een wereldwijde primeur. We zijn trots op de Nederlandse supermarkten en de kipsector dat zij kiezen voor een diervriendelijkere houderij,” zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.