Klimaatcampagne bevatte bewust geen advies over minder vlees eten

bbq

Beeld: Askar Abayev via Pexels

Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) besloot de oproep om minder vlees te eten te schrappen uit een campagne om burgers aan te zetten meer klimaatbewust te leven. Te ‘politiek gevoelig’, aldus het ministerie van EZK en van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).

Dat bericht de Volkskrant naar aanleiding van documenten die Wakker Dier in handen kreeg over de publiekscampagne ‘Iedereen doet wat’ uit 2019. In de campagne geeft de overheid informatie aan burgers over wat zij zelf kunnen doen tegen de klimaatcrisis, bijvoorbeeld in huis en qua vervoer. Er was ook aandacht voor eten: seizoensgebonden producten, minder verspillen, maar dus geen oproep om minder vlees te eten.

Uit de stukken over de totstandkoming van de campagne blijkt dat minder vlees eten aanvankelijk wel tot de doelen behoorde, maar op initiatief van het EZK werd het onderwerp geschrapt. De Volkskrant schrijft: ‘We willen niet expliciet ‘minder vlees’ communiceren’, schrijft EZK in interne communicatie. Als reden wordt aangegeven dat het een ‘politiek erg gevoelig onderwerp is’. Verder laat het ministerie weten dat zij ‘merkten dat het eten van ‘minder vlees’ een maatregel was die controverse opriep.’ Volgens hen is er bij de opzet van ‘Iedereen doet wat’ bewust gekozen om burgers te enthousiasmeren kleine stappen te zetten. Vlees eten hoort daar volgens hen blijkbaar niet bij.

‘Een gemiste kans’, zegt een woordvoerder van het Voedingscentrum (VC) tegen de Volkskrant. ‘Door 100 gram minder vlees te eten per week, verlaag je je milieu-impact al met 7 tot 10 procent.’ Het VC, dat gefinancierd wordt door de overheid, zet minder vlees wel bovenaan hun lijst met aanbevelingen voor duurzamer eten. 

De overheid kiest voor de veilige weg, aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier in het krantenartikel. Minder vlees eten is juist een van de beste dingen die consumenten kunnen doen om klimaatopwarming tegen te gaan. Wakker Dier vindt het zorgelijk dat een overheid dat niet tegen zijn burgers durft te zeggen. ‘Daar zit een lobby achter.’

Thema's
Lees ook
Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Nederland start samen met Zweden, Finland en België een nieuwe campagne om de verkoop van biologische producten te stimuleren. Het gaat om een nudging-campagne waarbij door middel van subtiele aanpassingen in de supermarkt en online omgeving de verkoop van biologische producten wordt gestimuleerd.

Kabinet investeert €42 miljoen in virtueel instituut voor duurzame landbouw

Kabinet investeert €42 miljoen in virtueel instituut voor duurzame landbouw

De Nederlandse overheid investeert de komende tien jaar 42 miljoen euro in CROP-XR, een nieuw, virtueel instituut gericht op de ontwikkeling van landbouwgewassen die beter bestand zijn tegen klimaatverandering en minder afhankelijk van gewasbeschermingsmiddelen. Het kabinet investeert in CROP-XR vanuit het Nationaal Groeifonds.

HAK lanceert nieuwe campagne om lokale groente onder de aandacht te brengen

HAK lanceert nieuwe campagne om lokale groente onder de aandacht te brengen

Met een nieuwe campagne wil groentefabrikant HAK consumenten bewust maken van de herkomst van hun groenten en laten zien dat er op de Nederlandse akkers een grote variatie aan groente groeit.