Klimaatcampagne bevatte bewust geen advies over minder vlees eten

bbq

Beeld: Askar Abayev via Pexels

Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) besloot de oproep om minder vlees te eten te schrappen uit een campagne om burgers aan te zetten meer klimaatbewust te leven. Te ‘politiek gevoelig’, aldus het ministerie van EZK en van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).

Dat bericht de Volkskrant naar aanleiding van documenten die Wakker Dier in handen kreeg over de publiekscampagne ‘Iedereen doet wat’ uit 2019. In de campagne geeft de overheid informatie aan burgers over wat zij zelf kunnen doen tegen de klimaatcrisis, bijvoorbeeld in huis en qua vervoer. Er was ook aandacht voor eten: seizoensgebonden producten, minder verspillen, maar dus geen oproep om minder vlees te eten.

Uit de stukken over de totstandkoming van de campagne blijkt dat minder vlees eten aanvankelijk wel tot de doelen behoorde, maar op initiatief van het EZK werd het onderwerp geschrapt. De Volkskrant schrijft: ‘We willen niet expliciet ‘minder vlees’ communiceren’, schrijft EZK in interne communicatie. Als reden wordt aangegeven dat het een ‘politiek erg gevoelig onderwerp is’. Verder laat het ministerie weten dat zij ‘merkten dat het eten van ‘minder vlees’ een maatregel was die controverse opriep.’ Volgens hen is er bij de opzet van ‘Iedereen doet wat’ bewust gekozen om burgers te enthousiasmeren kleine stappen te zetten. Vlees eten hoort daar volgens hen blijkbaar niet bij.

‘Een gemiste kans’, zegt een woordvoerder van het Voedingscentrum (VC) tegen de Volkskrant. ‘Door 100 gram minder vlees te eten per week, verlaag je je milieu-impact al met 7 tot 10 procent.’ Het VC, dat gefinancierd wordt door de overheid, zet minder vlees wel bovenaan hun lijst met aanbevelingen voor duurzamer eten. 

De overheid kiest voor de veilige weg, aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier in het krantenartikel. Minder vlees eten is juist een van de beste dingen die consumenten kunnen doen om klimaatopwarming tegen te gaan. Wakker Dier vindt het zorgelijk dat een overheid dat niet tegen zijn burgers durft te zeggen. ‘Daar zit een lobby achter.’

Thema's
Lees ook
Foodwatch lanceert voedselstemwijzer en gezondheidsoffensief

Foodwatch lanceert voedselstemwijzer en gezondheidsoffensief

Vlak voor de Tweede Kamerverkiezingen lanceert foodwatch een voedselstemwijzer waarin je per partij ziet wat ze beloven over zaken rondom gezondere voeding. Om ervoor te zorgen dat partijen zich aan hun beloftes houden, start de organisatie een e-mailactie.

Knorr lanceert Team Groente-campagne

Knorr lanceert Team Groente-campagne

Knorr start een nieuwe beweging "voor en door groentefans": Team Groente. Het bedrijf wil mensen inspireren om meer groente en minder vlees te eten, "voor henzelf én voor de planeet", aldus het persbericht van Knorr.

Jumbo en Lidl uitgeroepen tot kampioen kiloknallen

Jumbo en Lidl uitgeroepen tot kampioen kiloknallen

In 2020 hadden zes op de tien vleesaanbiedingen van Jumbo en Lidl geen dierenwelzijnskeurmerk, blijkt uit de Kiloknallermonitor van Wakker Dier. De stichting roept de twee supermarktconcerns daarom uit tot "kampioen kiloknallen".