Knorr Wereldgerechten krijgt vegetarische keuze

23 maart 2017

Nederlandse consumenten eten steeds bewuster en willen niet altijd vlees eten. Daarom geeft Knorr een recept voor ‘een dagje zonder vlees’ op de Wereldgerechten en de maaltijdmixen. Consumenten kunnen zo op een laagdrempelige manier kennismaken met vegetarisch eten. Ook geeft Knorr op iedere verpakking aan welke duurzaam geteelde ingrediënten zijn gebruikt.

Flexitariër

Een onderzoek van Natuur & Milieu uit 2016 laat zien dat inmiddels 67 procent van de Nederlanders af en toe een dagje geen vlees eet. 41 procent heeft zijn of haar vleesconsumptie de afgelopen vijf jaar gehalveerd. Nederlanders zijn steeds vaker flexitariër, mensen die bewust een dag geen vlees eten. De beweegredenen variëren van milieu en dierenwelzijn tot gezondheid. De verwachting is dat het aantal flexitariërs de komende jaren verder toeneemt.

Maaltijd zonder vlees

Knorr wil mensen op een eenvoudige manier kennis laten maken met vegetarisch eten. Volgens Robbert de Vreede, Vice President Marketing Foods Unilever Benelux, weten mensen niet altijd hoe ze een lekkere maaltijd zonder vlees maken. “Met het extra recept op de Wereldgerechten en maaltijdmixen van Knorr kun je op een makkelijke manier ook een smakelijk gerecht bereiden zónder vlees. En Knorr verkoopt in Nederland zo’n 20 miljoen maaltijdpakketten en 17 miljoen maaltijdmixen per jaar. Dat betekent dat we een grote groep consumenten bereiken, zodat we echt impact kunnen hebben.”

Duurzaam geteeld

Knorr voorziet ook in de behoefte aan eerlijke ingrediënten. Bijna alle groenten, kruiden en specerijen van Knorr zijn op een duurzame manier geteeld. Dit vermeldt Knorr nu duidelijk op de verpakking. Via een QR-code op de achterkant kunnen consumenten alles ontdekken over het 'Sustainability Partnership' van Knorr.

Plantaardig eten

Knorr is onderdeel van Unilever. Bij Unilever zijn meerdere initiatieven opgezet rond het stimuleren van plantaardig eten. Na het aangekondigde partnership met de Europese Vegetarische Unie sloot Unilever zich aan bij de Green Protein Alliance (GPA). Binnen de GPA werken partijen samen om de eiwittransitie – consumptie van minder dierlijke en meer plantaardige eiwitten – te versnellen. Het concrete doel is dat rond 2025 ons dagelijkse voedingspatroon ten minste 50 procent plantaardige eiwitten bevat, tegenover 35 procent op dit moment.

Lees ook:

   

Altijd op de hoogte blijven?