‘Koetjesreep, Blue Band en Campina misleiden’
Koetjesreep is helemaal geen gezond tussendoortje, vindt de Consumentenbond, “hoewel de fabrikant 'met calcium' prominent op de verpakking zet.” Blue Band Halvarine is niks beter dan budgetmerken en Campina Karnemelk Bosvruchten heeft een zelfde eiwitgehalte als gewone karnemelk, dus de claim 'rijk aan eiwit' vinden we misleidend.
Dat zegt de Consumentenbond, die 12 nieuwe ‘kletspraatjes’ van fabrikanten aan de kaak stelt. Bij claims als ‘vetvrij’, ‘vezelrijk’ en ‘met vitamine C’ vindt de bond dat bij consumenten de alarmbellen moeten gaan rinkelen. De consumentenbond stelt dat de claims in sommige gevallen misleidend zijn en wettelijk niet toegestaan.
'Nepchocoladereepje'
Voor wat betreft Koetjesreep stelt de Consumentenbond: “Het is gewoon een nepchocoladereepje, met daarin nog meer verzadigd vet in dan in een plak kaas, én ook nog eens 2 suikerklontjes.”
En volgens de bond zitten in alle halvarines en margarines de vitamines A en D zitten, en ook nog eens altijd in dezelfde hoeveelheden. “Dus is Blue Band niks beter dan budgetmerken die zwijgen over vitamines.”
In Campina Karnemelk bosvruchten zit behalve een zelfde hoeveelheid eiwit als gewone karnemelk, wél 10 gram meer suiker per glas, stelt de Consumentenbond.
Peijnenburg, Sourcy en Hak
Deze en andere 'meest opvallende voorbeelden van misleidende claims' staan op de Wall of Shame van de Consumentenbond en in de Gezondgids van augustus/september 2015.
Het zijn: Peijnenburg Ontbijtkoek, Nu Smoothie Mango, Napoleon Energy, Golden Bridge Muesli, Sourcy Vitamin water Cranberry Rozenbottel, Nibb It Happy Ones Kruisjes en Rondjes Kaas, Brekies Fruit & granen biscuit krenten en rozijn en Hak Zon&Fruit.
Bij Den Eelder vanillevla, die ook op de Wall of Shame staat, heeft de fabrikant inmiddels toegezegd de verpakking aan te passen, vermeldt de bond. Op de verpakking staat namelijk dat de vla glutenvrij is, maar vanillevla is altijd glutenvrij.
De Consumentenbond heeft de misleidende claims gemeld bij de NVWA.
Lees ook:
Altijd op de hoogte blijven?
Meer over
Lees ook
Gouden Windei naar Jumbo
Jumbo 'won' het Gouden Windei voor Jumbo Ice Tea Feel Immune, Inner Beauty en Good Energy. In de jaarlijkse verkiezing van Foodwatch bepaalden Nederlandse consumenten dat dit het meest misleidende voedselproduct van 2022 is.
‘Groentesnoepjes’ van Nicolette van Dam verkozen tot meest misleidende product van 2021
Yummy Veggie Candy van Let’s is door de Nederlandse consument gekozen als meest misleidende product van 2021. Daarmee wint het de jaarlijkse Gouden Windei verkiezing van voedselwaakhond foodwatch.
Dit zijn de kandidaten voor de Gouden Windei-verkiezing 2021
Foodwatch maakt de nominaties bekend voor het Gouden Windei 2021, de verkiezing voor meest misleidende voedselproduct van het jaar. De drie kandidaten zijn: de recyclebare kroepoekzakken van Conimex, de ‘Poké Bowl met lekker veel groente’ van Knorr en ‘Veggie candy - let’s make if fun. Better. Yum!’ van Let’s.