‘Koetjesreep, Blue Band en Campina misleiden’

Koetjesreep is helemaal geen gezond tussendoortje, vindt de Consumentenbond, “hoewel de fabrikant 'met calcium' prominent op de verpakking zet.” Blue Band Halvarine is niks beter dan budgetmerken en Campina Karnemelk Bosvruchten heeft een zelfde eiwitgehalte als gewone karnemelk, dus de claim 'rijk aan eiwit' vinden we misleidend.

Dat zegt de Consumentenbond, die 12 nieuwe ‘kletspraatjes’ van fabrikanten aan de kaak stelt. Bij claims als ‘vetvrij’, ‘vezelrijk’ en ‘met vitamine C’ vindt de bond dat bij consumenten de alarmbellen moeten gaan rinkelen. De consumentenbond stelt dat de claims in sommige gevallen misleidend zijn en wettelijk niet toegestaan.

'Nepchocoladereepje'

Voor wat betreft Koetjesreep stelt de Consumentenbond: “Het is gewoon een nepchocoladereepje, met daarin nog meer verzadigd vet in dan in een plak kaas, én ook nog eens 2 suikerklontjes.”

En volgens de bond zitten in alle halvarines en margarines de vitamines A en D zitten, en ook nog eens altijd in dezelfde hoeveelheden. “Dus is Blue Band niks beter dan budgetmerken die zwijgen over vitamines.”

In Campina Karnemelk bosvruchten zit behalve een zelfde hoeveelheid eiwit als gewone karnemelk, wél 10 gram meer suiker per glas, stelt de Consumentenbond.

Peijnenburg, Sourcy en Hak

Deze en andere 'meest opvallende voorbeelden van misleidende claims' staan op de Wall of Shame van de Consumentenbond en in de Gezondgids van augustus/september 2015.

Het zijn: Peijnenburg Ontbijtkoek, Nu Smoothie Mango, Napoleon Energy, Golden Bridge Muesli, Sourcy Vitamin water Cranberry Rozenbottel, Nibb It Happy Ones Kruisjes en Rondjes Kaas, Brekies Fruit & granen biscuit krenten en rozijn en Hak Zon&Fruit.

Bij Den Eelder vanillevla, die ook op de Wall of Shame staat, heeft de fabrikant inmiddels toegezegd de verpakking aan te passen, vermeldt de bond. Op de verpakking staat namelijk dat de vla glutenvrij is, maar vanillevla is altijd glutenvrij.

De Consumentenbond heeft de misleidende claims gemeld bij de NVWA.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Foodwatch dient klacht in over vanillevla zonder vanille

Foodwatch dient klacht in over vanillevla zonder vanille

Foodwatch dient een klacht in bij de Reclame Code Commissie tegen vanillevla zonder vanille. Flink wat producten die ‘vanillevla’ heten bevatten helemaal geen vanille, maar aroma’s of kunstmatige vanilline. Foodwatch noemt dit vindt dit soort ‘misleiding’ onaanvaardbaar. De klacht van Foodwatch volgt op een rapportage die is gemaakt door het programma...

Stop de ‘gezonde’ nep op verpakkingen met tegenstrijdige reclame

Stop de ‘gezonde’ nep op verpakkingen met tegenstrijdige reclame

De Europese consumentenorganisatie BEUC roept de Europese Unie op om 'eindelijk' eens werk te maken van de invoering van voedingsprofielen op verpakkingen. Dat moet het einde inluiden van misleidende gezondheids- en voedingsclaims op voedselverpakkingen. Door Annika de Jong - Foodlog 'Vitamine C verhoogt uw immuunsysteem'; '70% minder vet'; 'rijk aan...

Consumentenbond: '85 procent consumenten wil maatregelen tegen misleidende verpakkingen'

Consumentenbond: '85 procent consumenten wil maatregelen tegen misleidende verpakkingen'

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat consumenten misleidende informatie op voedseletiketten als een probleem ervaren. 85 procent van de consumenten vindt dat hier iets aan gedaan moet worden. De Consumentenbond deed begin 2017 onderzoek naar de mening van consumenten over de informatie op voedseletiketten. Hierbij ging speciale aandacht uit...