‘Koetjesreep, Blue Band en Campina misleiden’

Koetjesreep is helemaal geen gezond tussendoortje, vindt de Consumentenbond, “hoewel de fabrikant 'met calcium' prominent op de verpakking zet.” Blue Band Halvarine is niks beter dan budgetmerken en Campina Karnemelk Bosvruchten heeft een zelfde eiwitgehalte als gewone karnemelk, dus de claim 'rijk aan eiwit' vinden we misleidend.

Dat zegt de Consumentenbond, die 12 nieuwe ‘kletspraatjes’ van fabrikanten aan de kaak stelt. Bij claims als ‘vetvrij’, ‘vezelrijk’ en ‘met vitamine C’ vindt de bond dat bij consumenten de alarmbellen moeten gaan rinkelen. De consumentenbond stelt dat de claims in sommige gevallen misleidend zijn en wettelijk niet toegestaan.

'Nepchocoladereepje'

Voor wat betreft Koetjesreep stelt de Consumentenbond: “Het is gewoon een nepchocoladereepje, met daarin nog meer verzadigd vet in dan in een plak kaas, én ook nog eens 2 suikerklontjes.”

En volgens de bond zitten in alle halvarines en margarines de vitamines A en D zitten, en ook nog eens altijd in dezelfde hoeveelheden. “Dus is Blue Band niks beter dan budgetmerken die zwijgen over vitamines.”

In Campina Karnemelk bosvruchten zit behalve een zelfde hoeveelheid eiwit als gewone karnemelk, wél 10 gram meer suiker per glas, stelt de Consumentenbond.

Peijnenburg, Sourcy en Hak

Deze en andere 'meest opvallende voorbeelden van misleidende claims' staan op de Wall of Shame van de Consumentenbond en in de Gezondgids van augustus/september 2015.

Het zijn: Peijnenburg Ontbijtkoek, Nu Smoothie Mango, Napoleon Energy, Golden Bridge Muesli, Sourcy Vitamin water Cranberry Rozenbottel, Nibb It Happy Ones Kruisjes en Rondjes Kaas, Brekies Fruit & granen biscuit krenten en rozijn en Hak Zon&Fruit.

Bij Den Eelder vanillevla, die ook op de Wall of Shame staat, heeft de fabrikant inmiddels toegezegd de verpakking aan te passen, vermeldt de bond. Op de verpakking staat namelijk dat de vla glutenvrij is, maar vanillevla is altijd glutenvrij.

De Consumentenbond heeft de misleidende claims gemeld bij de NVWA.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook

Genomineerden Gouden Windei 2016

Jupiler Alcoholvrij met alcohol, Jumbo Volkoren knäckebröd met nog niet de helft volkoren en Red Bull Energy Drink zijn 3 van de 7 genomineerden voor Het Gouden Windei 2016. Bij de verkiezing gaat het volgens organisator Foodwatch om voedingsproducten die worden aangeprezen op een manier dat de consument wordt misleid. Alle 7 genomineerden: Healthy People Blauwe bosbes en framboos bestaat volgens Foodwatch voor 87 procent uit appel met druif. Ook zitten er per glas 5,5 klontjes suiker in; ‘meer dan in Coca-Cola’. Jumbo Volkoren knäckebröd bevat volgens de consumentenorganisatie ‘slechts 41 procent...

Vitel-oké Liegebeest 2016

Vitel-oké is verkozen tot grootste Liegebeest van 2016. Volgens Wakker Dier misleidt Vitel-oké omdat de kalfjes te vroeg van hun moeder worden gescheiden en hun leven slijten in een dichte stal zonder stro. Bierbommetjes van Unox werden tweede in de verkiezing en zuivelmerk Den Eelder derde. Het kalfsvlees van VITEL-oké is volgens Wakker Dier een Liegebeest “vanwege de overdreven positieve uitspraken over dierenwelzijn op de verpakking en de website”. Er staat dat het product van 100% pure kwaliteit is en de dieren voldoende leefruimte hebben. Maar volgens Wakker Dier klopt dit niet. “De kalfjes...

Lidl uit Liegebeest-verkiezing gehaald

Lidl is dit jaar geen Liegebeest-kandidaat meer. De retailer belooft namelijk voor half 2017 te zijn overgestapt op een trager groeiend kippenras. Ook worden niet langer alleen vrouwelijke kippen geselecteerd. Deze beloften zijn voor Wakker Dier reden om de Lidl-kip niet langer verkiesbaar te stellen. Dat meldt Levensmiddelenkrant. Bij de Liegebeest-verkiezing kan op de website van Wakker Dier tot 27 september gestemd worden, welk bedrijf het meest ‘consumenten om de tuin leidt met dierenwelzijnspraatjes’. Er blijven dit jaar nog vier kandidaten over: Unox’s Bierbommetjes, zuivelbedrijf Den Eelder,...