‘Koetjesreep, Blue Band en Campina misleiden’
Koetjesreep is helemaal geen gezond tussendoortje, vindt de Consumentenbond, “hoewel de fabrikant 'met calcium' prominent op de verpakking zet.” Blue Band Halvarine is niks beter dan budgetmerken en Campina Karnemelk Bosvruchten heeft een zelfde eiwitgehalte als gewone karnemelk, dus de claim 'rijk aan eiwit' vinden we misleidend.
Dat zegt de Consumentenbond, die 12 nieuwe ‘kletspraatjes’ van fabrikanten aan de kaak stelt. Bij claims als ‘vetvrij’, ‘vezelrijk’ en ‘met vitamine C’ vindt de bond dat bij consumenten de alarmbellen moeten gaan rinkelen. De consumentenbond stelt dat de claims in sommige gevallen misleidend zijn en wettelijk niet toegestaan.
'Nepchocoladereepje'
Voor wat betreft Koetjesreep stelt de Consumentenbond: “Het is gewoon een nepchocoladereepje, met daarin nog meer verzadigd vet in dan in een plak kaas, én ook nog eens 2 suikerklontjes.”
En volgens de bond zitten in alle halvarines en margarines de vitamines A en D zitten, en ook nog eens altijd in dezelfde hoeveelheden. “Dus is Blue Band niks beter dan budgetmerken die zwijgen over vitamines.”
In Campina Karnemelk bosvruchten zit behalve een zelfde hoeveelheid eiwit als gewone karnemelk, wél 10 gram meer suiker per glas, stelt de Consumentenbond.
Peijnenburg, Sourcy en Hak
Deze en andere 'meest opvallende voorbeelden van misleidende claims' staan op de Wall of Shame van de Consumentenbond en in de Gezondgids van augustus/september 2015.
Het zijn: Peijnenburg Ontbijtkoek, Nu Smoothie Mango, Napoleon Energy, Golden Bridge Muesli, Sourcy Vitamin water Cranberry Rozenbottel, Nibb It Happy Ones Kruisjes en Rondjes Kaas, Brekies Fruit & granen biscuit krenten en rozijn en Hak Zon&Fruit.
Bij Den Eelder vanillevla, die ook op de Wall of Shame staat, heeft de fabrikant inmiddels toegezegd de verpakking aan te passen, vermeldt de bond. Op de verpakking staat namelijk dat de vla glutenvrij is, maar vanillevla is altijd glutenvrij.
De Consumentenbond heeft de misleidende claims gemeld bij de NVWA.
Lees ook:
Altijd op de hoogte blijven?
Meer over
Lees ook
Online dialoogplatform Nederland Voedselland start
Staatssecretaris Van Dam van EZ lanceert op 13 oktober online dialoogplatform Nederland Voedselland. Dat gebeurt op de jaarbijeenkomst van de FNLI. Het initiatief is een concreet resultaat van de wens van de levensmiddelenindustrie om met diverse partijen, waaronder maatschappelijke organisaties en overheden, de voedseldialoog aan te gaan, om zo problemen aan te pakken en meer begrip te krijgen voor elkaar. 'Open gesprek' Dit naar aanleiding van het FNLI-rapport ‘Spreek Smakelijk’ dat in april concludeerde dat de sector nog beter met de consument en burger in gesprek moet treden. In een ‘open ...
Unox, Lidl en Sea & We mogelijk Liegebeest
Unox’s Bierbommetjes, kip van Lidl, zuivelbedrijf Den Eelder, kalfsvlees van Vitel-Oké en tilapia van Sea & We zijn genomineerd voor de Liegebeestverkiezing. Dat meldt Wakker Dier. De eerdere trend dat bedrijven minder leken te misleiden met dierenwelzijn, lijkt volgens Wakker Dier slechts tijdelijk te zijn. Dit jaar waren er namelijk meer potentiële kandidaten. De consumentenorganisatie zet de vijf in haar ogen grootste Liegebeesten op een rijtje: Lidl Wakker Dier stelt Lidl in januari al ontmaskerd te hebben "met hun zogenaamde betere kip die gewoon nog steeds een plofkip(ras) bleek. Nu,...
‘Fabrikant misleidt nog steeds met vruchten’
Fabrikanten van zuiveldranken, vruchtensappen en fruitkoekjes overdrijven nog steeds met vruchten op verpakkingen, vindt de Consumentenbond. De organisatie wil daarom dat minister Schippers van VWS er paal en perk aan stelt. Veel vruchtensappen bestaan volgens de bond “grotendeels uit goedkoop appel- of druivensap, terwijl de naam en de verpakking suggereren dat er heel andere vruchten inzitten”. 'Dweilen met kraan open' “Fabrikanten passen op aandringen van de Consumentenbond soms wel iets aan, maar dit is dweilen met de kraan open”, meldt de consumentenorganisatie. De Consumentenbond noemt diverse...