Koffiebedrijf Wakuli haalt 1,8 miljoen euro op

koffie

Photo by Nathan Dumlao on Unsplash

Rubio Impact Ventures investeert samen met een aantal business angels 1,8 miljoen euro in koffiebedrijf Wakuli.

De Amsterdamse start-up, die in 2019 werd opgericht door Yorick Bruins en Lukas Grosfeld, steekt het geld in een ambitieus groeiplan. Wakuli wil namelijk binnen een jaar tijd het aantal koffie-abonnementen (momenteel 10.000) vervijfvoudigen en nog eens 1000 koffieboeren van een beter inkomen voorzien.

De onderneming levert haar koffieproducten direct aan consumenten middels een zelf te kiezen abonnement. Als klant ontvang je wekelijks of maandelijks vers gebrande koffie door de brievenbus, in de vorm van bijvoorbeeld een filtermaling of cups. Wakuli is daarbij transparant over de verdeling van de inkomsten en koffieboeren ontvangen een 2 tot 3 keer hogere prijs voor hun product. Consumenten betalen daar niet extra voor, wat mogelijk is doordat het bedrijf handelaren, retailers en inkopers overslaat.

Wakuli gaat langdurige samenwerkingen aan met boerencoöperaties van kleinschalige boeren in productielanden om consumenten zo goede koffie tegen een faire prijs te kunnen leveren. “De snelle groei van Wakuli toont aan dat de consument gelooft in kwaliteitskoffie die op een duurzame en eerlijke manier wordt geproduceerd”, aldus Bruins van Wakuli in het persbericht. Mede door de coronamaatregelen groeide de start-up het afgelopen jaar met 30 % per jaar. 

Lees ook
WUR en FarmersDirect Coffee lanceren CO2-calculator die klimaatafdruk koffie berekent

WUR en FarmersDirect Coffee lanceren CO2-calculator die klimaatafdruk koffie berekent

Koffiebedrijf FarmersDirect Coffee ontwikkelt in samenwerking met Wageningen University & Research (WUR) de eerste CO2-calculator die de klimaatafdruk van de koffieketen specifieert. De calculator combineert de CO2-impact voor elk onderdeel van de keten en maakt zo inzichtelijk hoe duurzaam de koffie is geproduceerd.

Verbindend platform | Voedselverspilling vanaf het begin voorkomen

Verbindend platform | Voedselverspilling vanaf het begin voorkomen

Wereldwijd wordt jaarlijks ongeveer een derde van het geproduceerde voedsel verspild, zo’n 1,3 miljard ton. Alleen in Duitsland is dat jaarlijks ongeveer 12 miljoen ton.

Pieter Pot haalt € 9 miljoen groeigeld op

Pieter Pot haalt € 9 miljoen groeigeld op

Twee jaar na lancering haalt verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot een investering van € 9 miljoen op. In oktober startte Pieter Pot in België en met het groeigeld wil de start-up verder uitbreiden naar nieuwe West-Europese markten.