Koffiefusie DE-Mondelez: Carte Noir moet in verkoop

6 mei 2015

Douwe Egberts mag van de Europese Commissie de koffieactiviteiten samenvoegen met die van Mondelez. De toestemming volgt op de bereidheid van fusiebedrijf Jacobs Douwe Egberts (JDE) om het merk Carte Noir in Europa van de hand te doen.

Daarnaast zal JDE ook merk Merrild in Denemarken en de Baltische Staten verkopen en het Senseo-merk in Oostenrijk in licentie aan een ander bedrijf overdragen. Dat meldt het bedrijf.

De Europese Commissie was aanvankelijk ook bang voor een te grote machtspositie in koffiezetsystemen van het fusiebedrijf. Het bedrijf heeft immers zowel Senseo als Tassimo. Na onderzoek verwacht de EC dat Nestlé met Nespresso en Dolce Gusto zorgt voor voldoende concurrentie.

Thuisbasis Nederland

Jacobs Douwe Egberts (JDE) heeft als thuisbasis Nederland. Het fusiebedrijf voert wereldwijde merken als Jacobs, Tassimo, Moccona, Senseo en L’Or en nationaal bekende merken als Douwe Egberts, Kenco, Pilao en Gevalia.

Met de fusie ontstaat volgens het bedrijf het grootste ‘pure-play’ koffiebedrijf (focus op één activiteit) ter wereld. Het concern heeft een jaarlijkse omzet van 5 miljard euro, 12.000 medewerkers en een nummer 1 of 2 positie in 18 landen in Europa, Latijns/Amerika en Australië.

Mix van topmensen

Het management team bestaat uit een mix van topmensen van Douwe Egberts en de koffietak van Mondelez, waaronder de Nederlanders Roland Weening en Jan van Bon. CEO is de Belg Pierre Laubies (van DE Master Blenders).

‘Wij zijn blij dat de Europese Commissie voorlopige toestemming heeft gegeven voor de creatie van Jacobs Douwe Egberts”, reageert Laubies. Met de fusie wil het nieuwe concern meer keuze en toegang geven tot ‘sommige van de beste koffiemerken ter wereld’.

Lees ook:

EVMI achtergrond & analyse – Havveps

(premium)

 

Altijd op de hoogte blijven?