Koffiemerk Token biedt end-to-end blockchain koffie

EVMI_Token koffie

Het nieuwe koffiemerk Token gebruikt blockchain technologie om Westerse koffiedrinkers direct te verbinden met de gemeenschappen die hun bonen telen en branden. Het is een initiatief van de Stichting FairChain en wordt ondersteund door FairChain koffiebrander Moyee Coffee.  Het merk wil 's werelds eerste volledig end-to-end blockchain koffie te worden.

“Blockchain technologie maakt de enorme ongelijkheid in de koffieketen transparant voor consumenten. Token omarmt die transparantie en biedt een oplossing”, zegt FairChain oprichter Guido van Staveren. “Door consumenten uit te nodigen onderdeel te worden van onze onderneming, is Token een sprong voorwaarts naar leefbare inkomens voor de koffieboeren. Zonder extra kosten voor de consument. Het gaat om gelijke waardeverdeling voor alle partijen in de keten.”

End-to-end blockchain koffie

Veel koffieboeren hebben het moeilijk. Ze kunnen amper hun productiekosten dekken, laat staan sociale en milieukosten. Veel merken, zowel koffie als andere levensmiddelen, geloven dat blockchain de transparantie en efficiëntie biedt die nodig is om het systeem te veranderen. Volgens het persbericht is Token het eerste volledig end-to-end blockchain koffiemerk. Van Staveren: “Met onze eerst lading van 60.000 kilo geproduceerd door kleine koffieboeren en blockchain-traceerbaar, willen we bewijzen dat een eerlijke verdeelde waardeketen mogelijk is.”

Samenwerking Bext360, Moyee Coffee en Stichting FairChain

Token is een samenwerking tussen Bext360, Moyee Coffee en Stichting FairChain. Deze drie organisaties willen de wereldwijde koffieketen ontwrichten. Met behulp van blockchain technologie en kennis creëren ze transparantie. Hun blockchain systeem laat zien wat iedereen in elke stap van de keten verdient. Consumenten en bedrijven kunnen op deze manier inefficiënties identificeren en onnodige tussenschakels. De organisaties geloven dat deze transparantie een eerlijker verdeling van de waarde door de hele keten mogelijk maakt.

Community-owned koffie

Om de voordelen van blockchain tastbaar te maken voor consumenten, is ieder zakje Token koffie voorzien van een token. Deze is 50 eurocent waard. Consumenten kunnen met de tokens naar KrypC Technologies, een platform gemaakt voor voor Token en zelf beslissen waarin ze hun geld investeren. In korting op de koffie, in het merk Token of in de boerenfamilies die hun koffie produceren.

De eerste lading Token koffie gaat deze zomer in première bij de European Coffee Federation, de Europese B-Corp Summit, World of Coffee en De Parade. Een beperkte oplage 250 gram zakjes kan worden besteld op de website van Token’s kanalen.

 
Lees ook
Strike Two Summit geeft oplossingen voor een toekomstbestendige agrifood sector

Strike Two Summit geeft oplossingen voor een toekomstbestendige agrifood sector

De eerste editie van Strike Two Summit vindt plaats op 19 en 20 september in Amsterdam. Dit evenement brengt professionals uit agrifood en technologie bij elkaar om de agrifoodsector toekomstbestendig te maken. Het doel is door middel van technologie verduurzaming te versnellen.

Nestlé en Carrefour brengen blockchain in de praktijk

Nestlé en Carrefour brengen blockchain in de praktijk

Voor het eerst maakt ook Nestlé de keten van een van zijn producten inzichtelijk via een blockchain-app. Consumenten van Mousline aardappelpuree kunnen nu de oorsprong achterhalen van hun pieperprakje. Door middel van een QR-code kunnen consumenten nu data opvragen over de Franse puree. Een erg ingewikkelde keten is het nog niet; het product...

Blockchain voor een betere wereld

Blockchain voor een betere wereld

In dit tweede deel van onze grondige duik in de wereld van de blockchain kijken we naar de potentie van transparante ketens om uitbuiting, kinderarbeid en slavernij de wereld uit te helpen. Kan blockchain keurmerken als Fairtrade en Rainforest Alliance overbodig maken? Sinds vorig najaar kunnen klanten van Albert Heijn via een code op de fles de herkomst...