‘Korting op gezond helpt…, maar effect nihil’

29 mei 2013

AMSTERDAM - Gezondere producten goedkoper aanbieden, maakt dat consumenten ze inderdaad meer kopen. Toch is het effect nihil, want de klant blijft tegelijkertijd evenveel ongezonde producten kopen, waardoor het aantal gekochte calorieën dus juist stijgt.

Dat blijkt uit een experiment met de Virtuele Supermarkt van gezondheidswetenschappers Ingrid Steenhuis en Wilma Waterlander van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Winkelwagen navigeren

In hun onderzoek konden 109 proefpersonen met behulp van de Virtuele Supermarkt thuis vanaf hun computer of laptop, met een winkelwagentje navigeren en boodschappen doen.

Gekeken werd naar de effecten van verschillende kortingsniveaus (10, 25 en 50 procent korting) op gezonde voeding, in combinatie met 3 verschillende labels (‘gezonde keuze, ‘reclame’ en ‘reclame & gezonde keuze’).

Meer gezonde producten

De effecten van de kortingen waren duidelijk. Consumenten kochten 8,7 méér gezonde producten als ze 50 procent korting kregen, dan als ze 10 procent korting krijgen.

Tegelijkertijd daalde de aankopen van ongezonde voeding echter niet. Hierdoor kopen consumenten dus meer voeding in totaal, en dus ook meer calorieën.

Labels? Geen effect

De labels ‘gezonde keuze', ‘reclame’ en ‘reclame & gezonde keuze’ bleken geen effect op de aankopen te hebben, melden de onderzoekers.

Bij een eerder experiment naar alleen korting op groente en fruit, werden er niet méér calorieën gekocht.

Wageningen: wél effect

Eerder onderzoek in Wageningen stelde juist dat zelfs minieme veranderingen op de verkoopplek zelf, al leiden tot gezondere keuzes. Zo bleken treinreizigers iets vaker fruit te kiezen als werd gemeld dat het merendeel van de medereizigers dit ook deed.

De resultaten van het nieuwe onderzoek van de VU werden gepresenteerd op het jaarlijkse congres van de International Society of Behavior Nutrition and Physical Activity (ISBNPH) in Gent.

Het volledige artikel staat in het International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?