Kraft Heinz Benelux breidt samenwerking met Pieter Pot uit

13 oktober 2022 Redactie Food

Kraft Heinz zet een volgende stap in haar samenwerking met verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot. Het bedrijf levert twee Hollandse ontbijtproducten, chocoladehagelslag van Koninklijke De Ruijter en Brinta havermout, in zakken aan Pieter Pot. Op deze manier worden er per big bag zo’n 1538 hagelslagverpakkingen en 600 havermoutverpakkingen bespaard. De bedrijven onderzoeken hoe de samenwerking verder uit te breiden naar nieuwe producten.

De samenwerking van Pieter Pot en Kraft Heinz is sinds 2021 een feit. Toen werden al producten zoals Heinz Tomato Ketchup, mosterd en mayonaise opgenomen in het assortiment van de verpakkingsvrije supermarkt zodat deze ook het populaire A-merk in herbruikbare glazen potten aan klanten kan aanbieden. De samenwerking wordt geïntensiveerd omdat ze de impact verder willen vergroten door in de keten een blijvende systeemverandering teweeg te brengen. “We zijn vastberaden om de verpakkingscyclus volledig circulair te maken, zowel aan de consumentenkant als de leverancierskant”, vertelt Jouri Schoemaker, medeoprichter en CEO van Pieter Pot. “We begrijpen dat dit voor leveranciers veel uitdagingen met zich meebrengt, maar onze samenwerking met Kraft Heinz laat zien dat het kan. Ik hoop dat meer spelers van dit formaat zich laten inspireren en actie ondernemen om in de toekomst verpakkingsvrij ook aan de back-end kant de standaard te maken.” Bob Rog, Managing Director Benelux bij Kraft Heinz: “De samenwerking met Pieter Pot sluit aan op onze visie om onze consumenten op een duurzame manier van onze producten te laten genieten. We geloven dat we met onze omvang, schaal en flexibiliteit echte en positieve veranderingen binnen en buiten de muren van Kraft Heinz kunnen stimuleren.”

Toekomstbestendig oer-Hollands ontbijt

Kraft Heinz heeft zijn supply chain-processen aangepast om twee oer-Hollandse producten in grote zakken of big bags aan Pieter Pot te kunnen leveren: Koninklijke De Ruijter chocoladehagelslag (melk en puur) per 600 kilogram en Brinta havermout per 300 kilogram. Hiermee worden 1538 hagelslagverpakkingen en 600 havermoutverpakkingen overbodig. Rog: “Het is ons doel om tegemoet te komen aan de behoeften, wensen en verlangens van onze consumenten als het gaat om smaak, terwijl we tegelijkertijd zorg willen dragen voor het milieu en de gemeenschappen waarin we leven en werken. In onze aanpak bekijken we, per onderdeel van ons bedrijf, hoe we onze positieve impact kunnen vergroten. Er is veel winst te behalen op het gebied van minder, 100% recyclebare, herbruikbare of composteerbare verpakkingen.” Pieter Pot en Kraft Heinz onderzoeken verdere impactvolle kansen, zowel op het gebied van producten als verpakkingsgroottes.

 

Altijd op de hoogte blijven?