Kraft Heinz trekt bod op Unilever in

kraftheinz-unilever

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft zijn voorstel voor een fusie met Unilever ingetrokken. De twee bedrijven meldden op 19 februari in een gezamenlijke, korte verklaring dat Kraft Heinz ‘vriendschappelijk heeft ingestemd’ met het intrekken van het plan. Hiermee lijkt een fusie/overname op korte termijn van de baan.

Kraft Heinz kwam op 17 februari  als donderslag bij heldere hemel met een bod op Unilever. De directie van het Nederlands-Britse concern wees dat bod direct en resoluut van de hand.

Unilever zag onvoldoende financiële noch strategische voordelen van een fusie. Ook werd  het bod van 46,94 euro per aandeel Unilever als veel te laag gezien. In totaal zou het gaan om een overnamebod van 134 miljard euro.

De befaamde miljardair/belegger Warren Buffett (met Bershire Hathaway) en investeringsmaatschappij 3G waren betrokken bij de plannen. Zij zitten ook in Kraft Heinz.

Plannen uitgelekt

Het lijkt erop de interesse van Kraft Heinz in Unilever in een te vroeg stadium is uitgelekt. De intentie van Kraft Heinz was, volgens een woordvoerder, om de overname 'op vriendschappelijke basis' te doen, meldt NRC. Warren Buffett heeft eerder al eens benadrukt alleen vriendschappelijke overnames te willen doen.

Nu Unilever het bod resoluut afwees 'is het beste om vroeg een stap opzij te doen', zodat beide bedrijven verder kunnen, aldus de woordvoerder. Kraft Heinz zou in het weekend nog geprobeerd hebben om draagvlak voor de overname te vinden.

Het aandeel Unilever steeg op 17 februari, direct na het bekend worden van de fusieplannen, op de beurs met 13 procent.

Unilever is op papier aanmerkelijk groter dan Kraft Heinz: bij het Nederlands-Britse bedrijf werken 169.000 mensen, bij Kraft Heinz 42.000. De omzet van Unilever bedroeg vorig jaar 52,7 miljard euro, meer dan twee keer zoveel als die van Kraft Heinz.

Lees ook:

 
Lees ook
Unilever formuleert nieuwe principes voor kindermarketing

Unilever formuleert nieuwe principes voor kindermarketing

Unilever heeft met een lijst principes hun nieuwe beleid rondom kindermarketing bekend gemaakt. Het bedrijf stopt geheel met advertenties gericht op kinderen onder de 12 jaar. Ook legt Unilever zichzelf strengere eisen op als het gaat om marketing op verpakkingen en in winkels. De vijftien principes die Unilever heeft geformuleerd betreffen zowel communicatie...

Een kijkje in het Foods Innovation Centre van Unilever

Een kijkje in het Foods Innovation Centre van Unilever

Een aantal maanden geleden opende Unilever officieel zijn gloednieuwe Foods Innovation Centre in Wageningen. Het nieuwe R&D-centrum moet leiden tot meer samenwerking met start-ups en kennisinstellingen, en plaveit de weg naar een nieuwe manier om onderzoek en ontwikkeling aan te pakken. Op zes december vorig jaar opende koning Willem-Alexander...

Unilever gaat zich bezinnen op theedivisie

Unilever gaat zich bezinnen op theedivisie

Unilever gaat zijn wereldwijde theeactiviteiten opnieuw evalueren. Dat zei CEO Alan Jope bij de presentatie van de jaarcijfers van het bedrijf. Hoewel Unilever in november nog ontkende dat de verkoop van de theedivisie overwogen werd, is de toekomst van onder meer de merken Lipton en PG Tips nu onzeker. Volgens de eigen berichtgeving liggen “alle...