Kwartaalcijfers Ahold Delhaize: minder winst dankzij staking, Nederlands aandeel groeit

Marit van Egmond, Albert Heijn

Vandaag presenteerde Ahold Delhaize zijn resultaten over het tweede kwartaal. De winst van het supermarktconcern is met 18 procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Desondanks bleef er onder de streep nog altijd 334 miljoen euro winst over.

De tegenvallende cijfers van Ahold Delhaize zijn toe te schrijven aan een staking bij Amerikaans dochterbedrijf Stop & Shop. Vlak voor Pasen staakte het personeel daar 11 dagen. Ahold Delhaize schat dat het 224 miljoen dollar omzet is misgelopen tijdens de staking en in de herstelperiode na de staking nog eens 121 miljoen dollar vanwege derving. Desalniettemin werd er wereldwijd 16,3 miljard euro omgezet.

Nederland

Het Nederlandse aandeel van Ahold Delhaize zorgde voor een kleine 3,7 miljard euro aan omzet. Dit is een stijging van 4,2 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. De cijfers voor online-verkoop stegen met 34,4 procent in vergelijking met vorig jaar; dit komt vooral door een sterke groei van ah.nl en bol.com. Dochterbedrijf Bol.com zorgde namelijk dit jaar voor ruim 37 procent meer omzet dan vorig jaar. Hierbij was de omzet van derden de belangrijkste groeimotor, aldus Ahold Delhaize.

Op dit moment investeert Ahold Delhaize nog meer in online-verkoop en in het nieuwe versconcept van Albert Heijn. Aan het einde van 2019 wil de retailer 120 ‘nieuwe winkels’ hebben geopend. De teller staat nu op 50.

Lees ook
Albert Heijn start met Nutri-Score

Albert Heijn start met Nutri-Score

Vanaf deze zomer vinden online klanten op alle huismerk-producten van Albert Heijn in de webwinkel ah.nl het Nutri-Score-logo. Albert Heijn wacht niet langer tot de overheid besluit over een voedselkeuzelogo maar gaat zelf aan de slag om de consument te helpen de gezonde keus te maken.

Albert Heijn haalt paprika’s, bospenen en bananen uit het plastic

Albert Heijn haalt paprika’s, bospenen en bananen uit het plastic

Albert Heijn startte eind maart een test met het onverpakt ('naakt') verkopen van 100 soorten groenten en fruit in Hoofddorp. Na afloop concludeert de supermarktketen dat bananen, zoete rode puntpaprika’s, alle soorten paprika’s en bospeen uit het plastic kunnen.  Door de Foodlog-redactie Deze groenten zullen...

Blockchain voor een betere wereld

Blockchain voor een betere wereld

In dit tweede deel van onze grondige duik in de wereld van de blockchain kijken we naar de potentie van transparante ketens om uitbuiting, kinderarbeid en slavernij de wereld uit te helpen. Kan blockchain keurmerken als Fairtrade en Rainforest Alliance overbodig maken? Sinds vorig najaar kunnen klanten van Albert Heijn via een code op de fles de herkomst...