Kwartaalcijfers Ahold Delhaize: minder winst dankzij staking, Nederlands aandeel groeit

Marit van Egmond, Albert Heijn

Vandaag presenteerde Ahold Delhaize zijn resultaten over het tweede kwartaal. De winst van het supermarktconcern is met 18 procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Desondanks bleef er onder de streep nog altijd 334 miljoen euro winst over.

De tegenvallende cijfers van Ahold Delhaize zijn toe te schrijven aan een staking bij Amerikaans dochterbedrijf Stop & Shop. Vlak voor Pasen staakte het personeel daar 11 dagen. Ahold Delhaize schat dat het 224 miljoen dollar omzet is misgelopen tijdens de staking en in de herstelperiode na de staking nog eens 121 miljoen dollar vanwege derving. Desalniettemin werd er wereldwijd 16,3 miljard euro omgezet.

Nederland

Het Nederlandse aandeel van Ahold Delhaize zorgde voor een kleine 3,7 miljard euro aan omzet. Dit is een stijging van 4,2 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. De cijfers voor online-verkoop stegen met 34,4 procent in vergelijking met vorig jaar; dit komt vooral door een sterke groei van ah.nl en bol.com. Dochterbedrijf Bol.com zorgde namelijk dit jaar voor ruim 37 procent meer omzet dan vorig jaar. Hierbij was de omzet van derden de belangrijkste groeimotor, aldus Ahold Delhaize.

Op dit moment investeert Ahold Delhaize nog meer in online-verkoop en in het nieuwe versconcept van Albert Heijn. Aan het einde van 2019 wil de retailer 120 ‘nieuwe winkels’ hebben geopend. De teller staat nu op 50.

Lees ook
Westland waarschuwt voor aardappelzalmslaatjes

Westland waarschuwt voor aardappelzalmslaatjes

Westland haalt verschillende varianten aardappelzalmslaatjes terug uit verschillende winkels, waaronder Albert Heijn, Jumbo, Plus, Deen, Hoogvliet, Vomar en Sligro. U kunt deze producten niet consumeren, omdat er mogelijk stukjes glas in het product zitten. Westland aardappelzalmslaatjes Het gaat om de volgende producten: Product Productiecodes Houdbaarheidsdata...

Albert Heijn stopt minder suiker in de frisdrank voor kinderen

Albert Heijn stopt minder suiker in de frisdrank voor kinderen

Albert Heijn gaat een suikerreductie doorvoeren in het eigen merk frisdrank en sappen voor kinderen. Ook introduceert de supermarkt nieuwe gezondere producten en een nieuwe versie van de Friswijzer. Suikerreductie In meer dan 40 producten verlaagt Albert Heijn het suikergehalte. Zo wordt het suikergehalte in alle AH Frisse Fruitdrank en AH Djoezz met...

Duurzaamheid belangrijk voor 'Beste Chocoladeschap'

Duurzaamheid belangrijk voor 'Beste Chocoladeschap'

Jaarlijks komt het GfK chocolade zomerrapport van Nestlé uit. Het rapport keek dit jaar voor het eerst naar duurzaamheid. De titel 'Beste chocoladeschap' gaat voor de zesde keer naar Albert Heijn.  Het eindcijfer van het chocoladeschap is nagenoeg even positief als vorig jaar (7.08 in plaats van 7.09). Het onderzoek werd uitgevoerd onder 6.000 huishoudens....