Kwartaalcijfers Ahold Delhaize: minder winst dankzij staking, Nederlands aandeel groeit

Marit van Egmond, Albert Heijn

Vandaag presenteerde Ahold Delhaize zijn resultaten over het tweede kwartaal. De winst van het supermarktconcern is met 18 procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Desondanks bleef er onder de streep nog altijd 334 miljoen euro winst over.

De tegenvallende cijfers van Ahold Delhaize zijn toe te schrijven aan een staking bij Amerikaans dochterbedrijf Stop & Shop. Vlak voor Pasen staakte het personeel daar 11 dagen. Ahold Delhaize schat dat het 224 miljoen dollar omzet is misgelopen tijdens de staking en in de herstelperiode na de staking nog eens 121 miljoen dollar vanwege derving. Desalniettemin werd er wereldwijd 16,3 miljard euro omgezet.

Nederland

Het Nederlandse aandeel van Ahold Delhaize zorgde voor een kleine 3,7 miljard euro aan omzet. Dit is een stijging van 4,2 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. De cijfers voor online-verkoop stegen met 34,4 procent in vergelijking met vorig jaar; dit komt vooral door een sterke groei van ah.nl en bol.com. Dochterbedrijf Bol.com zorgde namelijk dit jaar voor ruim 37 procent meer omzet dan vorig jaar. Hierbij was de omzet van derden de belangrijkste groeimotor, aldus Ahold Delhaize.

Op dit moment investeert Ahold Delhaize nog meer in online-verkoop en in het nieuwe versconcept van Albert Heijn. Aan het einde van 2019 wil de retailer 120 ‘nieuwe winkels’ hebben geopend. De teller staat nu op 50.

Lees ook
De lekker duurzaam-campagne van AH en Unilever; wat ging er mis?

De lekker duurzaam-campagne van AH en Unilever; wat ging er mis?

Het mag gezegd worden dat Unilever een van de food-multinationals is die het meest in duurzaamheid investeert. Het zou dan ook niet moeilijk moeten zijn voor dit bedrijf om een duurzaam imago te behouden. Toch moest directeur Duurzaamheid Anniek Mauser van Unilever afgelopen weekend in het consumentenprogramma Kassa verantwoording afleggen voor...

Alle ketens transparant met IBM's Food Trust blockchain

Alle ketens transparant met IBM's Food Trust blockchain

IBM heeft deze week officieel het project Food Trust gelanceerd. Met dit platform kan voedsel door middel van blockchain-technologie door de hele keten worden gevolgd. Hiermee kan de voedselindustrie volgens IBM een stuk transparanter, veiliger en efficiënter worden. Nestlé, Unilever en Carrefour Het Food Trust platform heeft een proefperiode van achttien...

AH-blockchain sinaasappelketen toch niet zo transparant

AH-blockchain sinaasappelketen toch niet zo transparant

Albert Heijn kwam vorige week met een nieuwe dienst waarmee klanten precies kunnen zien waar de sinaasappelen in hun sap vandaan komen. De blockchain die AH ervoor liet ontwikkelen moet de hele keten transparant maken voor de consument. Maar onderzoek van Trouw laat zien dat echte transparantie nog ver te zoeken is. De krant vond een sinaasappelplantage...