Kweekvis duurzamer dan gedacht volgens nieuwe FIFO-methode

Tilapia_Kweekvis_Pixabay

Foto: Pixabay

Wetenschapper Björn Kok ontwikkelde een nieuwe methode om te berekenen hoeveel kilo wilde vis nodig is voor één kilo kweek vis. Hieruit komt het beeld naar voren dat kweekvis duurzamer is dan gedacht. 

In 2016 stelde het tv-programma De Keuringsdienst van Waarde er vier kilo vis nodig is voor één kilo kweekzalm. De nieuwe methode van Kok laat een ander beeld zien. Dankzij plantaardig visvoer en zijn 'eFIFO'-methode, kan de ratio van de gehele viskweek uitkomen op 1:3 tot 1:4.

Visvoer

In het voer van kweekvissen bevat vismeel als eiwitbron en visolie als bron van omega 3-vetzuren. Dit wordt gemaakt uit wild gevangen vis, meestal ansjovis. Hoeveel kilo wilde vis nodig is om een kilo kweekvis te produceren wordt berekend met de FIFO-ratio. Hiervoor heeft Kok nu de nieuwe eFIFO-methode ontwikkeld. Deze geeft een accurate en consistente verwachting van hoeveel kilo wilde vis nodig is voor één kilo kweekvis.

De methode eFIFO houdt rekening met sociaal economische drijfveren om vis te vangen voor de productie van vismeel en visolie. Daarnaast wordt ook het gebruik van bijproducten zoals vishoofden, graten en vinnen meegenomen in de methode.

Onderzoek

De resultaten uit onderzoek van Kok verschenen onlangs in het wetenschappelijk tijdschrift Aquaculture. Kok ontwikkelde de eFIFO-methode als onderdeel van zijn thesis voor zijn Master Sustainable Development – Energy and Materials aan het Copernicus Institute for Sustainable Development van de faculteit Geowetenschappen van de Universiteit Utrecht.

Bron: FoodHolland

Lees ook
Europeaan onderschat eigen impact op milieu

Europeaan onderschat eigen impact op milieu

De meeste Europese consumenten denken dat hun eetpatroon weinig invloed heeft op het milieu. Een groot deel van hen zegt echter wel rekening te houden met de duurzaamheid van hun voedsel. Dat blijkt uit een enquête over duurzaam eten van de Europese consumentenorganisatie BEUC. BEUC onderzocht via een enquête de mening van Europese consumenten...

LTO: ook consumenten moeten portemonnee trekken voor duurzaamheid

LTO: ook consumenten moeten portemonnee trekken voor duurzaamheid

De LTO liet de houding van consumenten ten aanzien van duurzaamheid onderzoeken. Hieruit blijkt dat een groot deel van de consumenten aangeeft duurzaam te willen consumeren. Een veel kleiner deel lijkt dit ook daadwerkelijk te doen. De LTO geeft aan dat verduurzamingsbeleid zich niet alleen op de agrarische sector moet richten.

Jumbo introduceert MSC-gecertificeerde huismerklijn visconserven

Jumbo introduceert MSC-gecertificeerde huismerklijn visconserven

Supermarktketen Jumbo introduceert een eigen huismerklijn visconserven met MSC-keurmerk. Hiermee zet de supermarktketen een nieuwe stap in het verduurzamen van het visaanbod. Eerder kregen de verse en diepvriesvis van het Jumbo Huismerk al het duurzaamheidskeurmerk toegewezen.