Lagere omzet en winst voor “getransformeerd” FrieslandCampina

Koe

FrieslandCampina heeft in het jaar 2018 een omzet gedraaid van 11,6 miljard euro. Dat is 4,1% minder dan in het jaar 2017. Ook de winst was afgelopen jaar lager dan een jaar eerder. Door lagere opbrengsten van basiszuivel, stijgende concurrentie in kindervoeding in Azië en incidentele lasten bedroeg de winst 203 miljoen euro.

Ondanks de dalende cijfers is er geen reden voor paniek volgens de zuivelgrootmacht. Afgelopen jaar hebben zij geïnvesteerd in herstructurering. ‘Voor FrieslandCampina was 2018 een jaar van transformatie,’ zegt CEO Hein Schumacher in het jaarverslag. ‘We lanceerden een nieuwe organisatiestructuur en strategie.’

Reorganisatie

Schumacher is sinds januari 2018 CEO van FrielandCampina. Zijn voorganger kondigde in 2017 al een reorganisatie aan. Destijds was het bedrijf te traag en te log om snelle marktveranderingen bij te benen, aldus de topman in het Financieel Dagblad. Daarnaast stonden de inkomsten al jaren onder druk omdat aan de productie van basisproducten (melk, boter en kaas) te weinig werd verdiend.

Schumacher vervolgde afgelopen jaar de reorganisatie, waarvan vooral de medewerkers op het hoofdkantoor de dupe werden. Daar vertrokken namelijk 150 medewerkers; sommigen uit eigen initiatief, anderen gedwongen, wat zorgde voor een braindrain op het gebied van zuivelkennis. Vervolgens werden er vier business groups opgericht: consumer dairy, specialised nutrition, ingedients en dairy essentials. In de eerste helft van 2018 zorgde de nieuwe koers nog voor tegenvallende cijfers, maar in de tweede helft van het jaar waren er al positieve resultaten te zien.

Melkprijs

Afgelopen jaar is de melkprijs met 6,4% gedaald ten opzichte van een jaar eerder. Deze daling is veroorzaakt door lagere melkprijzen van de referentiebedrijven waarmee FrieslandCampina haar melkprijzen vergelijkt. Melkboeren krijgen nu 37,43 euro per 100 kilo melk betaald. Dit bedrag is inclusief garantieprijs, prestatietoeslag, uitgifte van ledenobligaties en andere toeslagen. Een van de toeslagen is bijvoorbeeld een weidegang-toeslag: leden-melkveehouders ontvangen de toeslag als zij weidegang faciliteren. Ook krijgen boeren van FrieslandCampina een toeslag voor duurzaam geproduceerde melk: een product wat sinds kort in de supermarkten verkrijgbaar is onder het keurmerk ‘On the way to PlanetProof.

Lees ook
Interview: Zakenvrouw van het jaar runt kaas-familiebedrijf

Interview: Zakenvrouw van het jaar runt kaas-familiebedrijf

Mireille Kaptein leidt een familiebedrijf in de zuivelsector. Onlangs werd ze verkozen tot zakenvrouw van het jaar. ‘Wanneer je als dochter de zaak overneemt, moet je je eerst bewijzen.’ Mireille Kaptein staat al tien jaar aan het roer van Kaptein, een familiebedrijf dat groot is geworden in de kaas en boter. Ze nam, als derde generatie,...

Nieuwe bacteriecultuur voor zoetere yoghurt

Nieuwe bacteriecultuur voor zoetere yoghurt

Chr. Hansen heeft een nieuwe bacteriecultuur op de markt gebracht waarmee producenten zoetere yoghurt kunnen maken. Daardoor hoeven achteraf minder suikers te worden toegevoegd. De nieuwe bacteriecultuur, die van Chr. Hansen de lieftallige naam Sweety Y-1 kreeg, zou volgens het bedrijf voor minder verzuring zorgen gedurende de houdbaarheid van de...

Dierenbescherming introduceert Beter Leven Keurmerk voor zuivel

Dierenbescherming introduceert Beter Leven Keurmerk voor zuivel

Gister presenteerde de Dierenbescherming het Beter Leven Keurmerk voor zuivel. Het doel van dit nieuwe keurmerk is een meer duurzame en koevriendelijke melkveehouderij. Door een samenwerking tussen de Dierenbescherming, Natuur en Milieu en Vogelbescherming Nederland is het Beter Leven Keurmerk uitgebreid. Vanaf nu mogen ook zuivelproducten een Beter...