Lagere omzet en winst voor “getransformeerd” FrieslandCampina

Koe

FrieslandCampina heeft in het jaar 2018 een omzet gedraaid van 11,6 miljard euro. Dat is 4,1% minder dan in het jaar 2017. Ook de winst was afgelopen jaar lager dan een jaar eerder. Door lagere opbrengsten van basiszuivel, stijgende concurrentie in kindervoeding in Azië en incidentele lasten bedroeg de winst 203 miljoen euro.

Ondanks de dalende cijfers is er geen reden voor paniek volgens de zuivelgrootmacht. Afgelopen jaar hebben zij geïnvesteerd in herstructurering. ‘Voor FrieslandCampina was 2018 een jaar van transformatie,’ zegt CEO Hein Schumacher in het jaarverslag. ‘We lanceerden een nieuwe organisatiestructuur en strategie.’

Reorganisatie

Schumacher is sinds januari 2018 CEO van FrielandCampina. Zijn voorganger kondigde in 2017 al een reorganisatie aan. Destijds was het bedrijf te traag en te log om snelle marktveranderingen bij te benen, aldus de topman in het Financieel Dagblad. Daarnaast stonden de inkomsten al jaren onder druk omdat aan de productie van basisproducten (melk, boter en kaas) te weinig werd verdiend.

Schumacher vervolgde afgelopen jaar de reorganisatie, waarvan vooral de medewerkers op het hoofdkantoor de dupe werden. Daar vertrokken namelijk 150 medewerkers; sommigen uit eigen initiatief, anderen gedwongen, wat zorgde voor een braindrain op het gebied van zuivelkennis. Vervolgens werden er vier business groups opgericht: consumer dairy, specialised nutrition, ingedients en dairy essentials. In de eerste helft van 2018 zorgde de nieuwe koers nog voor tegenvallende cijfers, maar in de tweede helft van het jaar waren er al positieve resultaten te zien.

Melkprijs

Afgelopen jaar is de melkprijs met 6,4% gedaald ten opzichte van een jaar eerder. Deze daling is veroorzaakt door lagere melkprijzen van de referentiebedrijven waarmee FrieslandCampina haar melkprijzen vergelijkt. Melkboeren krijgen nu 37,43 euro per 100 kilo melk betaald. Dit bedrag is inclusief garantieprijs, prestatietoeslag, uitgifte van ledenobligaties en andere toeslagen. Een van de toeslagen is bijvoorbeeld een weidegang-toeslag: leden-melkveehouders ontvangen de toeslag als zij weidegang faciliteren. Ook krijgen boeren van FrieslandCampina een toeslag voor duurzaam geproduceerde melk: een product wat sinds kort in de supermarkten verkrijgbaar is onder het keurmerk ‘On the way to PlanetProof.

Lees ook
Carrefour introduceert zuivelblockchain

Carrefour introduceert zuivelblockchain

Vanaf deze maand verkoopt de Franse supermarktketen Carrefour blockchainmelk. Via een QR-code op het pak kan de consument informatie vinden over de oorsprong en verwerking van het product. De informatie die consumenten met hun smartphone kunnen oproepen is bijzonder gedetailleerd. Met naam en toenaam worden de boeren, verwerkers en distributeurs genoemd...

FrieslandCampina werkt aan gezond en gebalanceerd assortiment

FrieslandCampina werkt aan gezond en gebalanceerd assortiment

FrieslandCampina kijkt kritisch naar de samenstelling van zijn producten. In 2018 voldeed 66% van de verkochte producten aan de Global Nutritional Standards (GNS). Over twee jaar moet minimaal 70 procent van de producten voldoen aan deze zelf-opgestelde voedingskundige criteria. De afgelopen jaren gaat het percentage dat voldoet aan de GNS structureel...

Greenyard komt met transformatieplan en schrapt 422 banen

Greenyard komt met transformatieplan en schrapt 422 banen

Vandaag publiceerde het noodlijdende Belgische groente- en fruitbedrijf Greenyard zijn transformatieplan. Met het schrappen van ruim vierhonderd banen en de verkoop van de conservendivisie hoopt het bedrijf uit de schulden te komen. Bij de herstructurering staan 422 banen op de tocht, aldus de groente- en fruitleverancier. De meeste ontslagen zullen...