Lagere omzet en winst voor “getransformeerd” FrieslandCampina

Koe

FrieslandCampina heeft in het jaar 2018 een omzet gedraaid van 11,6 miljard euro. Dat is 4,1% minder dan in het jaar 2017. Ook de winst was afgelopen jaar lager dan een jaar eerder. Door lagere opbrengsten van basiszuivel, stijgende concurrentie in kindervoeding in Azië en incidentele lasten bedroeg de winst 203 miljoen euro.

Ondanks de dalende cijfers is er geen reden voor paniek volgens de zuivelgrootmacht. Afgelopen jaar hebben zij geïnvesteerd in herstructurering. ‘Voor FrieslandCampina was 2018 een jaar van transformatie,’ zegt CEO Hein Schumacher in het jaarverslag. ‘We lanceerden een nieuwe organisatiestructuur en strategie.’

Reorganisatie

Schumacher is sinds januari 2018 CEO van FrielandCampina. Zijn voorganger kondigde in 2017 al een reorganisatie aan. Destijds was het bedrijf te traag en te log om snelle marktveranderingen bij te benen, aldus de topman in het Financieel Dagblad. Daarnaast stonden de inkomsten al jaren onder druk omdat aan de productie van basisproducten (melk, boter en kaas) te weinig werd verdiend.

Schumacher vervolgde afgelopen jaar de reorganisatie, waarvan vooral de medewerkers op het hoofdkantoor de dupe werden. Daar vertrokken namelijk 150 medewerkers; sommigen uit eigen initiatief, anderen gedwongen, wat zorgde voor een braindrain op het gebied van zuivelkennis. Vervolgens werden er vier business groups opgericht: consumer dairy, specialised nutrition, ingedients en dairy essentials. In de eerste helft van 2018 zorgde de nieuwe koers nog voor tegenvallende cijfers, maar in de tweede helft van het jaar waren er al positieve resultaten te zien.

Melkprijs

Afgelopen jaar is de melkprijs met 6,4% gedaald ten opzichte van een jaar eerder. Deze daling is veroorzaakt door lagere melkprijzen van de referentiebedrijven waarmee FrieslandCampina haar melkprijzen vergelijkt. Melkboeren krijgen nu 37,43 euro per 100 kilo melk betaald. Dit bedrag is inclusief garantieprijs, prestatietoeslag, uitgifte van ledenobligaties en andere toeslagen. Een van de toeslagen is bijvoorbeeld een weidegang-toeslag: leden-melkveehouders ontvangen de toeslag als zij weidegang faciliteren. Ook krijgen boeren van FrieslandCampina een toeslag voor duurzaam geproduceerde melk: een product wat sinds kort in de supermarkten verkrijgbaar is onder het keurmerk ‘On the way to PlanetProof.

Lees ook
Drie redenen om vlees- en zuivelbenamingen te beschermen

Drie redenen om vlees- en zuivelbenamingen te beschermen

Hoe noem je plantaardige vlees- en zuivelvervangers? Benamingen als vegetarische worst of sojamelk roepen discussie op. Annette Toft, directeur van de Deense landbouw- en voedingsraad in Brussel en voorzitter van de werkgroep levensmiddelen van Copa-Cogeca, geeft drie redenen om vleesbenamingen te beschermen.

FrieslandCampina laat positieve halfjaarcijfers zien

FrieslandCampina laat positieve halfjaarcijfers zien

FrieslandCampina heeft de resultaten van de eerste helft van 2019 bekend gemaakt. Met een gestabiliseerde omzet en een kleine winstgroei ten opzichte van het eerste half jaar van 2018, zijn de cijfers voorzichtig positief.

PlanetProof zuivel krijgt maar één kievit van de Vogelbescherming

PlanetProof zuivel krijgt maar één kievit van de Vogelbescherming

Met welke van die nieuwe, duurzame Nederlandse zuivelproducten zijn boerenlandvogels, zoals kievit, grutto en boerenzwaluw, het meest geholpen? De Vogelbescherming geeft antwoord met de Vogelvriendelijke Zuivelwijzer. De natuurbeschermingsorganisatie vergeleek verschillende producten met elkaar en kende minimaal één en maximaal...