‘Lamsvlees van kalkoen' is bekend bij NVWA

De NVWA weet dat slagers kalkoenvlees soms verkopen als lamsvlees. Een maand geleden is dat door de NVWA zelf ook weer geconstateerd. Er loopt al een onderzoek.

Dat antwoordt minister Schippers (VWS) op Kamervragen naar aanleiding van tv-programma de Keuringsdienst van Waarde.

In de tv-uitzending op 16 april werden onverpakte producten onderzocht die door slagers als lamsvlees werden verkocht. 4 van de 10 monsters bleken toen geheel of gedeeltelijk uit kalkoenvlees te bestaan.

Schippers geeft aan dat al een NVWA-onderzoek naar dergelijke praktijken loopt. Als de programmamakers de namen van de bewuste slagers doorgeven, worden deze in het lopende onderzoek betrokken, geeft zij aan.

Kalkoenvlees als lamsvlees verkocht

De NVWA had in 2014 al een melding gehad dat bij een slager kalkoenvlees werd verkocht als lamsvlees. Zo’n maand geleden is dit bij een reguliere inspectie van de NVWA opnieuw vastgesteld, dit keer bij een andere slager.

Conform het interventiebeleid van de NVWA zijn maatregelen genomen bij de betreffende slagers, meldt de minister. Bij het constateren van overtredingen worden boetes opgelegd. Het Openbaar Ministerie beoordeelt of tot vervolging wordt overgegaan.

Schapenvlees als lamsvlees

In de uitzending kwam ook naar voren dat schapenvlees soms als duurder lamsvlees wordt verkocht. De minister stelt dat dit in overduidelijke gevallen kan worden aangetoond als misleiding van de consument

Omdat dergelijke overtredingen vaker zijn geconstateerd, is de NVWA al eerder een breder onderzoek gestart, om de omvang van de misleiding en/of fraude na te gaan en of het om structurele overtredingen gaat.

De NVWA verwacht het onderzoek rond de zomer af te hebben. De resultaten worden op de website geplaatst.

Lees ook:

EVMI achtergrond & analyse – Inspecties voedingsmiddelenbedrijven

(premium)

NVWA krijgt weer meer slagkracht (11 februari 2014)

(premium)

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Gouden Windei naar Jumbo

Gouden Windei naar Jumbo

Jumbo 'won' het Gouden Windei voor Jumbo Ice Tea Feel Immune, Inner Beauty en Good Energy. In de jaarlijkse verkiezing van Foodwatch bepaalden Nederlandse consumenten dat dit het meest misleidende voedselproduct van 2022 is.

Nieuwe Warenwetbesluit Meel en Brood 1 juli van kracht

Nieuwe Warenwetbesluit Meel en Brood 1 juli van kracht

Het nieuwe Warenwetbesluit Meel en Brood gaat vanaf vrijdag 1 juli van kracht. Daarmee kan de consument voortaan aan de naam van het brood direct zien om welk soort brood het gaat: wit, bruin of volkoren.

Hoge kwaliteit etikettering steeds meer een must

Hoge kwaliteit etikettering steeds meer een must

Een etiket bevat dé informatie die een consument nodig heeft voor het maken van een aankoop. Best belangrijk dus dat een etiketteringsproces goed is ingericht. Niet alleen voor de consument, maar ook voor de tracebility van het product en de ingrediënten.