Landelijk vergelijkingsonderzoek gezondheid supermarkten van start

supermarkt-unsplash-klein

Stichting Questionmark start voor de tweede keer met een landelijk vergelijkingsonderzoek naar de mate waarin supermarkten hun klanten helpen in het maken van gezonde keuzes. Het onderzoek “Superlijst Gezondheid” onderzoekt in hoeverre supermarkten ons helpen gezonder te eten en drinken en leidt tot een publieke ranglijst van supermarkten.

Supermarkten spreken in hun jaarverslagen, op hun websites en met hun commitment aan het Preventieakkoord de intentie uit om de gezonde keuze te vergemakkelijken. Uit de eerste Superlijst Gezondheid die in oktober 2020 uitkwam, bleek dat die ambitie niet overal werd vertaald in beleid en praktijk. Twee jaar geleden had geen enkele supermarkt passende doelstellingen voor de verkoop van gezonde producten.

Stichting Questionmark ziet de eerste Superlijst Gezondheid als nulmeting. Door het onderzoek twee jaar later uit te voeren is te zien welke supermarkten het is gelukt om hun doelstellingen te verbeteren.

Invloed van supermarkten

Met hun assortiment, winkelinrichting en wekelijkse aanbiedingen hebben supermarkten grote invloed op de keuzes die hun klanten maken. Uit het eerste onderzoek twee jaar geleden kwam onder andere naar voren dat gemiddeld 82% van de aanbiedingen in reclamefolders ongezond is, dat bij vrijwel alle kassa’s ongezonde impulsaankopen worden gestimuleerd en dat supermarkten geen duidelijk doel hebben gesteld om minder ongezonde producten te verkopen.

Samenwerking met Gezondheidsfondsen

Questionmark werkt voor dit onderzoek samen met Diabetes Fonds,  Hartstichting, Maag Lever Darm Stichting en Nierstichting, verenigd in de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie (AVGG). Bernique Tool, voorzitter AVGG: “Wij hopen dat dit onderzoek supermarkten aanzet tot een gezonder voedingsaanbod en zijn benieuwd naar de resultaten van de tweede Superlijst Gezondheid.”

De resultaten worden later dit jaar gepubliceerd. De supermarkten die meegenomen worden in de Superlijst zijn: Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi, Plus, Dirk, Coop en Ekoplaza.

Geen nieuws van Voeding Nu meer missen? Abonneer je op de nieuwsbrief en ontvang elke dinsdag het laatste nieuws.

Inschrijven nieuwsbrief


Bron: Persbericht

Thema's
Lees ook
Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

De driejarige Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’ is gestart met als doel groei van het biologische marktaandeel en vergroting van de herkenbaarheid en het vertrouwen in het Europese biologische keurmerk. De campagne loopt tegelijkertijd in Zweden, Finland en België.

Weinig biologische producten in supermarktfolders

Weinig biologische producten in supermarktfolders

Supermarkten prijzen biologisch eten nauwelijks aan in hun wekelijkse folders. Dat blijkt uit onderzoek van het programma Pointer van KRO-NCRV. Pointer bekeek alle producten die het afgelopen half jaar in de folders van vier grote supermarkten stond.

Toename bakkers, viswinkels en slagerijen in 2021

Toename bakkers, viswinkels en slagerijen in 2021

Het afgelopen jaar is het aantal winkels voor het eerst sinds 2010 toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Er zijn vooral winkels die voedingsmiddelen verkopen bijgekomen, zoals supermarkten, (banket)bakers, slijterijen en viswinkels.