Landelijk vergelijkingsonderzoek gezondheid supermarkten van start

supermarkt-unsplash-klein

Stichting Questionmark start voor de tweede keer met een landelijk vergelijkingsonderzoek naar de mate waarin supermarkten hun klanten helpen in het maken van gezonde keuzes. Het onderzoek “Superlijst Gezondheid” onderzoekt in hoeverre supermarkten ons helpen gezonder te eten en drinken en leidt tot een publieke ranglijst van supermarkten.

Supermarkten spreken in hun jaarverslagen, op hun websites en met hun commitment aan het Preventieakkoord de intentie uit om de gezonde keuze te vergemakkelijken. Uit de eerste Superlijst Gezondheid die in oktober 2020 uitkwam, bleek dat die ambitie niet overal werd vertaald in beleid en praktijk. Twee jaar geleden had geen enkele supermarkt passende doelstellingen voor de verkoop van gezonde producten.

Stichting Questionmark ziet de eerste Superlijst Gezondheid als nulmeting. Door het onderzoek twee jaar later uit te voeren is te zien welke supermarkten het is gelukt om hun doelstellingen te verbeteren.

Invloed van supermarkten

Met hun assortiment, winkelinrichting en wekelijkse aanbiedingen hebben supermarkten grote invloed op de keuzes die hun klanten maken. Uit het eerste onderzoek twee jaar geleden kwam onder andere naar voren dat gemiddeld 82% van de aanbiedingen in reclamefolders ongezond is, dat bij vrijwel alle kassa’s ongezonde impulsaankopen worden gestimuleerd en dat supermarkten geen duidelijk doel hebben gesteld om minder ongezonde producten te verkopen.

Samenwerking met Gezondheidsfondsen

Questionmark werkt voor dit onderzoek samen met Diabetes Fonds,  Hartstichting, Maag Lever Darm Stichting en Nierstichting, verenigd in de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie (AVGG). Bernique Tool, voorzitter AVGG: “Wij hopen dat dit onderzoek supermarkten aanzet tot een gezonder voedingsaanbod en zijn benieuwd naar de resultaten van de tweede Superlijst Gezondheid.”

De resultaten worden later dit jaar gepubliceerd. De supermarkten die meegenomen worden in de Superlijst zijn: Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi, Plus, Dirk, Coop en Ekoplaza.

Geen nieuws van Voeding Nu meer missen? Abonneer je op de nieuwsbrief en ontvang elke dinsdag het laatste nieuws.

Inschrijven nieuwsbrief


Bron: Persbericht

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Thema's
Lees ook
PLUS start met verkoop brood van gisteren

PLUS start met verkoop brood van gisteren

Om voedselverspilling tegen te gaan start PLUS met de verkoop van brood van gisteren. Brood van de versafdeling dat niet op de dag zelf verkocht wordt, kost een dag later 25 cent, 50 cent of 75 cent en is tot 11.00 uur te koop, herkenbaar door stickers en speciale borden bij de broodafdeling.

Consument blijft kiezen voor huismerk

Consument blijft kiezen voor huismerk

Nederlandse consumenten blijven trouw kiezen voor boodschappen van huismerken, omdat ze de kwaliteit en smaak minstens zo goed vinden en tegelijkertijd veel geld besparen. Dat blijkt uit de Nationale Keuzestress Monitor, een initiatief van onderzoeksbureau MSI Consultants.

Klanten van Picnic eten steeds gevarieerder en bestellen veel groente

Klanten van Picnic eten steeds gevarieerder en bestellen veel groente

Klanten van online supermarkt Picnic bestelden afgelopen jaar steeds vaker buitenlandse producten zoals mozzarella, mini Turkse pizza’s en knoflooksaus. Wel blijft de top drie van meest verkochte producten in 2022 hetzelfde als die van het voorgaande jaar.