‘Lekkere’ verpakking belangrijker dan gezonde boodschap

neuromarketing2-315

UTRECHT - Bij de keuze voor een bepaald product is een aantrekkelijke, ‘lekkere’ verpakking belangrijker dan een gezonde uitstraling van dat product. Dat maakt dat een gezonde keuze wellicht beter gestimuleerd kan worden met aantrekkelijke verpakkingen.

Dat blijkt uit promotieonderzoek van Nynke van der Laan (Geneeskunde) van het UMC Utrecht.

Het onderzoek werd gedaan bij 20 gezonde vrouwen en met 10 soorten koekjes en 9 soorten zuivel, die op 2 verschillende manieren verpakt waren. Eén verpakking benadrukte steeds hoe lekker een product is (onder) en de ander hoe gezond het is (boven).

De vrouwen mochten tijdens het experiment steeds 1 van de 2 verpakkingen van een product kiezen, die ze na afloop mochten eten. De onderzoekers zochten een verband tussen de hersenactiviteit bij het zien van de producten en de daadwerkelijke keuze.  

Via een MRI-scan kon op basis van hersenactiviteit met ruim 60 procent zekerheid worden voorspeld welke verpakking de proefpersonen zouden kiezen.

Neuromarketing

Volgens Van der Laan lijkt dat nog niet veel beter dan de 50 procent kans bij een gokje. “Maar het gaat om 2 alternatieven van hetzelfde product, waarbij het verschil in voorkeur relatief klein is. Bovendien staat deze manier van consumentenanalyse, neuromarketing, nog in de kinderschoenen.”

Bij het promoten van gezonde producten kan, in plaats van te focussen op de ‘gezonde’ boodschap, wellicht beter gezorgd worden voor een aantrekkelijke verpakking, zodat de gezondere keuze daadwerkelijk gemaakt wordt, stelt ze.

Van der Laan hoopt op 27 juni te promoveren aan de Universiteit Utrecht. Het onderzoek is in 2012 gepubliceerd in wetenschappelijk tijdschrift PLoS One. Evmi.nl berichtte daar toen ook over.

Lees ook: